Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Orlen i Vestas napędzą wiatrowe inwestycje w Szczecinie i Świnoujściu

W Świnoujściu powstanie pierwszy w kraju terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, a w Szczecinie fabryka elementów turbin duńskiego koncernu Vestas

Pierwszy w Polsce port instalacyjny niezbędny do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej powstanie w Świnoujściu. Nie udało się do dziś podjąć decyzji w sprawie portu instalacyjnego dla offshore wind na poziomie rządowym (niejeden raz pisaliśmy w green-news.pl, że kolejny rok trwa przeciąganie liny, czy miałby on znajdować się w Gdańsku czy Gdyni), więc Orlen zdecydował się na własną inwestycję. Terminal ma zacząć działać w 2025 roku. Teren pod niego wydzierżawiono od Świnoujścia na 30 lat.

To element przygotowań do budowy morskiej farmy wiatrowej Orlenu i Northland. Ustalono jednocześnie, że duński koncern Vestas, który ma dostarczyć do farmy Baltic Power 76 turbin wiatrowych, postawi nową fabrykę elementów turbin w Szczecinie. Zakład ma zostać wybudowany w 2024 r. Zatrudnienie w nim znajdzie około 700 osób.

Przeczytaj też: Recykling łopat ma być jeszcze łatwiejszy

– To pokazuje, że morskie farmy wiatrowe mogą nie tylko zrewolucjonizować krajowy system energetyczny, ale też stać się impulsem dla rozwoju całego regionu. Oprócz zaawansowanego projektu Baltic Power wystąpiliśmy również o 11 nowych koncesji na morskie farmy wiatrowe na Bałtyku. To gigantyczna szansa dla naszych dostawców, ale też innych miast, jak Gdańsk, gdzie planowane jest wybudowanie drugiego portu instalacyjnego oraz Łeba, gdzie do 2025 roku powstanie port serwisowy – mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Jak deklaruje spółka, terminal w Świnoujściu jest kluczowy zarówno dla budowy pierwszej farmy wiatrowej, Baltic Power, jak i kolejnych planowanych przez spółkę zależną, Orlen Neptun. Na liczący około 20 hektarów teren terminala w Świnoujściu dostarczane będą komponenty wiatraków, w tym turbiny produkowane przez Vestas.

Przeczytaj też: Europejskie przydomowe ogrody pustynią bioróżnorodności

W fabryce w Szczecinie produkowane będą gondole i piasty turbin wiatrowych, zarówno na rynek polski, jak i dla klientów zagranicznych. Będzie to największy w Polsce zakład produkcyjny dostarczający części dla morskiej energetyki wiatrowej. Dlaczego to ważne? To krajowy wkład, czyli tzw. local content. Chodzi o to, by w ślad za rozwojem energetyki wiatrowej na Bałtyku pobudzać rozwój krajowej gospodarki.

Oprócz Orlenu rozwojem morskich farm wiatrowych w Polsce zajmują się m.in. Polenergia, Equinor, PGE z duńskim Orsted, ale także np. KGHM czy Total. Niedawno pisaliśmy o tym, że wnioski o koncesje na rozwój projektów offshore wind złożył także koncern paliwowy Shell.

KATEGORIA
ENERGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies