Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Orlen chce zbudować port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Padło na Świnoujście

Płocka spółka chce nie tylko mieć farmy wiatrowe, ale też stworzyć infrastrukturę do ich budowy

Orlen, a konkretnie jego spółka-córka Neptun, jest coraz bliżej wydzierżawienia terenu w Porcie Świnoujście. Planuje tam wybudować port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych (offshore, MFW). Jak poinformowała spółka, weszła w finalny etap postępowania ws. dzierżawy i jeśli je wygra, to w 2025 roku uruchomi w Świnoujściu port instalacyjny.

Przeczytaj też: Cztery kraje chcą zamienić Morze Północne w wielką fabrykę zielonej energii

Miałby on obsługiwać jednostki zaangażowane m.in. w transport elementów farm wiatrowych. Jeżeli Orlenowi się powiedzie, to port w Świnoujściu będzie drugim tego typu w kraju. W marcu tego roku rząd zdecydował, że infrastruktura dla offshore wind ma powstać również w Gdańsku (wcześniej wskazywano Gdynię).

Ruch Orlenu jest interesujący, ponieważ to właśnie port w Gdańsku według założeń ma obsługiwać pierwsze morskie farmy wiatrowe, które powstaną na polskim wybrzeżu Bałtyku. Także farmę Orlenu Baltic Power o mocy do 1,2 GW, która ma powstać na północ od Łeby.

Z kolei ze Świnoujścia byłoby bliżej do części farm, które mają powstać w drugiej fazie rozwoju offshore wind w Polsce. To 11 koncesji rozrzuconych w zachodniej części „polskiego” Bałtyku, a także na zachód i na północ (z dwoma wyjątkami) od lokalizacji, z których już w 2026 roku ma popłynąć energia z turbin na morzu.

Przeczytaj też: Rozwój offshore pod znakiem zapytania. Polsce i UE może zabraknąć statków

W green-news.pl wielokrotnie opisywaliśmy, że zainteresowanie tymi koncesjami jest ogromne i są firmy, które starają się o pozwolenia na budowę na wszystkich 11 koncesjach (mogą tam stanąc wiatraki o mocy co najmniej 11 GW). W tym gronie jest także Orlen. Orlen Neptun chce powalczyć o wszystkie dostępne lokalizacje. W świetle tych planów inwestycja w port w Świnoujściu wydaje się przyszłościowa i strategiczna z punktu widzenia rozwoju spółki.

Jednocześnie Orlen zapewnia w komunikacie, że port instalacyjny w Świnoujściu ma nie rywalizować z tym w Gdańsku, a wspomóc go w „kompleksowej obsłudze wszystkich projektów wiatrowych na Bałtyku”. Posiadanie jednak własnej infrastruktury tego typu byłoby dodatkowym atutem płockiego koncernu.

KATEGORIA
ENERGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies