Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Firma z Pruszkowa wybuduje gigafabrykę. Będzie w niej produkować baterie do autobusów i magazynów energii

Polska spółka Impact Clean Power Technology jest jednym z wiodących dostawców baterii do autobusów w Europie. Współpracuje m.in. z Solarisem

Spółka z branży technologicznej, Impact Clean Power Technology (ICPT), przygotowuje się do budowy GigafabrykiX, czyli zakładu produkującego baterie dla transportu publicznego (od lat dostarcza baterie dla Solarisa), kolei oraz do stacjonarnych magazynów energii. Dzięki tej inwestycji możliwości produkcyjne ICPT zwiększą się ponad dziesięciokrotnie – docelowo spółka chce rocznie dostarczać baterie mogące zmagazynować 5 GWh energii. Nie wiemy jeszcze, kto pomoże w sfinansowaniu inwestycji. Dowiedziałam się, że szczegółowe informacje poznamy w ciągu najbliższych kilku dni. O przygotowaniach do tej inwestycji pisałam już w kwietniu br.

Przeczytaj też: Polski sprzeciw nie zahamował prac nad unijnym prawem mającym zakończyć produkcję aut spalinowych

W marcu do UOKiK wpłynął wniosek o przejęcie Impact Clean Power Technology przez katowicką spółkę TDJ – powiązaną ze spółką Famur. Ta już w 2020 roku zapowiadała inwestycje w obszarze elektromobilności i odnawialnych źródeł energii.

W 2024 roku zamknięty ma zostać pierwszy etap budowy gigafabryki. Zakład będzie mógł produkować magazyny energii o pojemności ponad 1 GWh rocznie.

ICPT stawia w nowej fabryce na automatyzację, jednak w najbliższym czasie planuje zatrudnić dodatkowo około 200 nowych osób. – Chcemy rozwijać nowe produkty, dywersyfikować działalność i zwiększać moce produkcyjne. Jestem przekonany, że powstanie zaawansowanego technologicznie zakładu będzie silnym impulsem do rozwoju branży elektromobilności oraz OZE w Polsce i na świecie. GigafactoryX to także kolejny krok w obszarze produkcji energii oraz transformacji transportu publicznego i przemysłu, który pozwoli konsekwentnie redukować emisję CO2. Do tej pory autobusy elektryczne napędzane bateriami z Impactu przejechały ponad 100 mln km co oznacza redukcję dwutlenku węgla na poziomie ok. 115 mln kg – mówi Bartek Kras, prezes i współzałożyciel ICPT.

Przeczytaj też: Warszawskie Veturilo się zmieni. Jest nowa umowa

W Gigafactory X produkowane będą baterie litowo-jonowe w technologiach LTO (tytanowej), LFP (żelazowo-fosforowej) i NMC (niklowo-manganowej). Baterie z Pruszkowa trafiają na rynek europejski, do USA i Azji. Są montowane w autobusach, trolejbusach, tramwajach i maszynach przemysłowych. W 2021 roku udział Impactu w europejskim rynku baterii do autobusów elektrycznych wynosił ok. 15 proc. ICPT oferuje także rozwiązania dla stacjonarnych magazynów energii.

Polska stała się w ciągu kilku lat istotnym graczem na rynku bateryjnym, a udział branży w krajowym eksporcie sięga 2 proc. Zlokalizowane są u nas jedne z najważniejszych inwestycji z tego obszaru, od produkcji komponentów po recykling.

Zdjęcie: Patrick Federi on Unsplash

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies