Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Baterie z samochodów elektrycznych nie będą trafiać na wysypiska. Trzy koncerny wspólnie pracują nad ich recyklingiem

Projekt Renault, Solvay i Veolii to najlepszy przykład na to, że wizja wyrzucania zużytych baterii na składowiska jest tylko szkodliwym mitem. Koncerny widzą w akumulatorach realny biznes

Grupa Renault, Veolia i Solvay będą wspólnie rozwijać recykling akumulatorów z pojazdów elektrycznych. Celem współpracy trzech firm jest gospodarka cyrkularna i zamknięcie surowców w obiegu zamkniętym. Co partnerzy wnoszą do projektu? Renault już od 10 lat oferuje samochody elektryczne, Solvay to koncern z know-how w obszarze pozyskiwania metali z akumulatorów. Z kolei Veolia ma zakład recyklingu baterii, w którym wykorzystuje technologię hydrometalurgiczną (polegającą na ługowaniu, czyli wypłukiwaniu masy bateryjnej kwasem lub zasadą). W 2020 roku w zakładzie Veolii poddano recyklingowi 700 ton baterii. Cel na rok 2025 to już 10 tys. ton.

Według szacunków ekspertów, w ciągu 10 lat na świecie przybędzie co najmniej 90 mln samochodów elektrycznych, dziś jest ich nieco ponad 10 mln. Wartość rynku baterii będzie zatem szybko rosła. Tym, co najbardziej szkodzi rozwojowi branży bateryjnej, są mity na jej temat.

Przeczytaj też: Czy wiesz jak ugasić elektryczny samochód?

Partnerstwo Renault, Veolii i Solvaya ma zapewnić łatwe i tanie pozyskiwanie kobaltu, niklu i litu. Strategiczne, z perspektywy produkcji baterii, surowce o wysokiej czystości będą mogły być ponownie użyte. – Wspólnie idziemy w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym w celu ochrony zasobów naturalnych – wyjaśnia Antoine Frerot, dyrektor generalny Veolia. Dzięki temu skróci się łańcuch dostaw oraz zostanie zmniejszony ślad węglowy związany z produkcją akumulatorów trakcyjnych. Konsorcjum zamierza otworzyć zakład demonstracyjny we Francji. Na razie nie ma jeszcze wystarczająco dużo akumulatorów, które są wycofywane z rynku, by zająć się wielkoskalowymi rozwiązaniami. Jednak firmy już teraz przygotowują się na efekty elektryfikacji transportu.

Przeczytaj też: Projektowanie baterii Li-ion ma zakładać recykling

– W Renault, jeśli to możliwe, w pierwszej kolejności naprawiamy baterie. Opracowujemy system długotrwałego przechowywania wymontowanych z aut akumulatorów trakcyjnych, systemu ich zbierania i recyklingu – tłumaczy Luca de Meo, dyrektor generalny Renault.

Jeden z pierwszych europejskich zakładów, w których naprawia się baterie, został otwarty w Polsce. Trafiają tam baterie z aut użytkowanych w całym naszym regionie. Dla Solvay ten projekt to realizacja mapy drogowej zrównoważonego rozwoju firmy. – Naszym celem jest ponad dwukrotne zwiększenie przychodów generowanych w gospodarce o obiegu zamkniętym do 2030 r. – podsumowuje Ilham Kadri, dyrektor generalny Solvay Group.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies