Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Płock rozwija transport wodorowy. Infrastrukturę i paliwo dostarczy Orlen

Miasto i koncern paliwowy podpisały w tej sprawie list intencyjny

Orlen wybuduje infrastrukturę i dostarczy wodór, a Płock kupi autobusy zasilane tym paliwem – takie ustalenia zawarto w liście intencyjnym dotyczącym współpracy w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego. Możliwe, że pierwsza stacja z wodorem pojawi się w Płocku w połowie przyszłego roku. Wcześniej taki obiekt powinien stanąć we Włocławku.

Przeczytaj też: Wodór i energia elektryczna z plastikowych odpadów

Orlen jest obecnie największym producentem wodoru w kraju, wytwarza go 45 ton na godzinę. Wynik powinien być jednak coraz lepszy, bo koncern uznaje go za paliwo perspektywiczne, zwłaszcza w przypadku transportu publicznego, o czym przekonuje Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen. Jego zdaniem współpraca z Płockiem pozwoli firmie lepiej zrozumieć wyzwania technologiczne związane z wodorem i przygotować się do komercyjnego wdrożenia rozwiązania.

Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku koncern podpisał podobny list z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz z firmą Pesa. Ten drugi dokument zakłada, że partnerzy opracują pojazd szynowy zasilany wodorem. Docelowo ma on być wprowadzony na rynek. Jedna z infografik przygotowanych przez Orlen pokazuje, że pociąg zaopatrzony w 500 kg wodoru mógłby przejechać trasę z Warszawy do Barcelony.

Przeczytaj też: Hyundai Nexo - koreański samochód napędzany wodorem

Orlen zapowiedział, że podobne umowy może niebawem zawrzeć z kolejnymi samorządami. Jednocześnie firma zapewnia, iż rozwija technologie magazynowania, transportowania i dystrybuowania paliwa wodorowego. Już jesienią ubiegłego roku koncern informował, że w Trzebini stworzy instalację do doczyszczania wodoru, który mógłby trafić do samochodów i autobusów. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa zaplanowano na rok 2021.

Ciekawym poligonem doświadczalnym, który może przynieść informacje na temat wykorzystania wodoru w transporcie towarów i ludzi, będzie z pewnością Tokio. Japonia, a zwłaszcza jej stolica, podczas zbliżających się Igrzysk Olimpijskich chce przekonać świat do tego paliwa. Będą nim zasilane m.in. wioska olimpijska, część transportu publicznego, ale też olimpijski znicz. W kwestii przewożenia wodoru Japończycy również będą mieli coś do powiedzenia – niedawno zwodowali pierwszy na świecie statek do przewozu skroplonego wodoru.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies