Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Brytyjski gigant technologiczny wycofuje się z produkcji części do baterii. Inwestycja w Koninie jest zagrożona?

W Koninie trwają prace na budowie fabryki podzespołów do baterii. Polski rząd dwa lata temu wyłożył na tę inwestycje ponad 40 mln zł

Brytyjski koncern Johnson Matthey (JM) poinformował, że wycofuje się inwestycji bateryjnych. Pojawia się w związku z tym pytanie o zakład powstający w Koninie. Fabryka jest już na ukończeniu. Polski rząd w 2019 r. wsparł tę inwestycję kwotą ponad 40 mln zł.

„Po dokładnym przeanalizowaniu strategii i rynku doszliśmy do wniosku, że potencjalny zwrot z inwestycji w produkcję katod będzie niewystarczający, by uzasadniać dalsze finansowanie. Popyt na elementy do baterii szybko rośnie, tak jak konkurencja na tym rynku” – czytam w komunikacie firmy. Decyzja JM jest wielkim zaskoczeniem dla obserwatorów rynku bateryjnego.

Przeczytaj też: Chiński koncer ma apetyt na duży rynek samochodowy w Europie

Firma z siedzibą w Londynie mogłaby znacząco wesprzeć budowę łańcucha dostaw dla europejskich producentów samochodów. Wycofanie się z inwestycji w Polsce pociągnie za sobą również rezygnację z budowy podobnego zakładu w Finlandii.

Johnson Matthey miał produkować katody o wysokiej gęstości energii, a jednocześnie niskiej zawartości kobaltu i wysokiej niklu. Konińska fabryka miała produkować 10 tys. ton katod i zatrudniać 200 osób.

Przeczytaj też: W Zawierciu powstanie duży zakład recyklingu baterii i katalizatorów

Zakład w Koninie budowany jest w wysokim standardzie, a jego otwarcie planowano na 2022 r. Produkcja miała się odbywać przy użyciu wyłącznie energii odnawialnej (OZE). Pytanie: co dalej stanie się z tym projektem? Mimo zmiany planów inwestora zakład raczej nie będzie długo stał pusty. Zarówno lokalizacja, jak i profil produkcji wpisują się w europejskie trendy budowania konkurencyjności na rynku baterii.

Równolegle JM szuka obszarów rozwoju dla nowych zielonych technologii. 15 listopada br. koncern podpisał memorandum z nowo utworzoną norweską firmą Hystar AS i będzie się skupiać, zgodnie z nowym komunikatem prasowym, „na przełomowych technologiach w szybko rozwijającej się branży wodorowej. Zgodnie z umową, Johnson Matthey będzie współpracować z Hystar w celu dostarczenia membran powlekanych katalizatorem” wykorzystywanych w elektrolizerach.

W Polsce przybywa inwestycji bateryjnych. Największa z nich to LG Energy Solutions w Kobierzycach. Swoje zakłady ulokował u nas także Capchem, SK Innovations, Umicore i Northvolt.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: BATERIE

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies