Akcja z biletem miesięcznym za 9 euro miesięcznie okazała się w Niemczech wielkim sukcesem. Mimo to tanich przejazdów prawdopodobnie nie da się utrzymać
Niemcy dzięki wakacyjnemu biletowi za 9 euro (ok, 42,5 zł) uniknęli emisji niemal 2 mln ton CO2. To efekt podróżowania pociągami zamiast prywatnymi samochodami. Aż jedna piąta osób, które kupiły promocyjny bilet, wcześniej nie korzystała z transportu publicznego. Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników (VDV) sugeruje, że wprowadzenie taniego biletu miało także pozytywny wpływ na poziom inflacji w kraju – bez niego ceny rosłyby w tempie szybszym niż obecne 8 proc. Bilet kupiło 60 milionów Niemek i Niemców – to niemal trzy czwarte społeczeństwa.
Przeczytaj też: Wodór z Polski trafi do Niemiec?
Tani bilet cieszył się dużym zainteresowaniem od pierwszego miesiąca funkcjonowania. System sprzedaży i korzystania z przejazdów w ramach opłaty 9 euro za miesiąc maksymalnie uproszczono. Bilet obowiązywał zarówno w miastach, jak i w czasie podróży regionalnych, niezależnie od środka transportu. Przyniosło to oczekiwane efekty. VDV podaje, że 10 mln osób, które kupiły tani bilet, miało wcześniej kolejowe bilety długookresowe. Ale aż 50 mln nabywców tanich biletów to dla kolei całkiem nowi klienci. Teraz wiele osób wyraża nadzieję, że rząd utrzyma promocję. Presja w Niemczech jest ogromna.
Przeciwstawia się temu jednak minister finansów. Pojawiły się propozycje, żeby zamiast 9 euro cena analogicznego biletu jak wakacyjny wynosiła 29 euro (ok. 137 zł) – wciąż byłaby to atrakcyjna oferta, a koszt dla budżetu byłby mniejszy.
Przeczytaj też: Odważna decyzja importera Volkswagena. Żegna się z autami spalinowymi
Na stole jest też propozycja wprowadzenia biletu rocznego za 365 euro (ok. 1700 zł). Wciąż prowadzone są analizy dotyczące obłożenia tras i najchętniej wybieranych środków transportu w ramach promocyjnego abonamentu.
W podsumowaniu akcji wakacyjnego biletu VDV przytoczyło kilka ciekawych porównań dotyczących redukcji emisji CO2. Dzięki akcji uniknięto emisji równej tej z 350 tys. domów. Przewoźnicy przypominają także, że podobne efekty dałoby wprowadzenie ograniczenia prędkości na niemieckich autostradach.
Tak żegnany jest tani bilet w Niemczech. W nekrologu podkreślono jego największe zalety, czyli pozytywny wpływ na emisję CO2, cenę, prostotę obsługi oraz dostępność.
— ZDF heute-show (@heuteshow) August 31, 2022
Zdjęcie: Zuyet Awarmatik on Unsplash