Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Autobusy gazowe wcale nie są ekologiczne. Rusza kampania informacyjna

Autobusy gazowe zanieczyszczają powietrze, szkodzą klimatowi i są drogie. Fundacja Promocji Pojazdów Elektycznych rusza z kampanią edukacyjną dla samorządowców i obala popularne mity

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) rozpoczyna kampanię #stopCNG. Jej celem jest edukacja samorządów na temat rzeczywistych kosztów inwestycji w autobusy gazowe. Zdaniem organizatorów nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia dla inwestowania w autobusy CNG: są szkodliwe dla środowiska i dla zdrowia, a w ostatecznym rozrachunku droższe, a mimo to cieszyły się w 2020 rosnącą popularnością. W kampanii FPPE uczestniczą także Fundacja Greenpeace Polska, Fundacja WWF Polska, Instytut Spraw Obywatelskich i Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki.

Przeczytaj też: Greenpeace i WWF zarzucają Komisji Europejskiej kreatywną księgowość klimatyczną

Ekologiczność pojazdów gazowych to popularny mit: po Warszawie jeżdżą nawet autobusy CNG z naklejką „jestem ekologiczny”. – Każde paliwo kopalne jest zabójcze dla klimatu, gaz ziemny nie jest wyjątkiem – zauważa tymczasem prezes FPPE Marcin Korolec. Napęd CNG emituje duże ilości CO2 i wpływa na powstawanie smogu. Mikrocząsteczki generowane przez silniki powodują choroby układu oddechowego i raka, potęgują chorobę Alzheimera. Paradoksalnie, pod względem emisji gazów cieplarnianych nawet nowe silniki diesla są mniej szkodliwe, choć nikt nie nazwałby ich ekologicznymi. Co więcej, według raportu „Rynek autobusów CNG w komunikacji publicznej w Polsce” Polityki Insight koszty użytkowania autobusów gazowych są ostatecznie wyższe, niż w przypadku autobusów elektrycznych.

Przeczytaj też: Czy autobusy gazowe wjadą do stref czystgo transportu? Trwają prace nad nowelizacją ustawy

FPPE zamierza dotrzeć ze swoją kampanią do samorządów 50 największych miast Polski. – Świadomość szkodliwości CNG jest zbyt mała, zmienimy to – deklaruje Rafał Bajczuk z Fundacji. Adresatem akcji jest również administracja centralna, ponieważ wciąż traktuje pojazdy zasilane gazem priorytetowo: zakupy są wspierane z funduszy publicznych, a paliwo – zwolnione z akcyzy.

KATEGORIA
EKOLOGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies