Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Northvolt ogłasza przełom. Opracował baterię bez litu, ogniwo sodowo-jonowe po testach

Być może w Northvolt Labs w Västerås właśnie rozwiązano wiele problemów, z którymi borykają się producenci magazynów energii. Jest też polski wątek tej historii – innowacyjne baterie mogą powstawać także nad Wisłą

Na świecie trwa poszukiwanie bardziej efektywnych metod magazynowania energii i alternatyw dla najpopularniejszych baterii litowo-jonowych. W wyścigu bierze udział między innymi szwedzki Northvolt, który swoje zakłady ma też w Polsce.

Producent systemów bateryjnych ogłosił właśnie, że jego firma odpowiedzialna za badania i rozwój zakończyła testy ogniwa, które jest nie tylko wydajne, ale też powstaje bez użycia litu, kobaltu czy grafitu. Northvolt Labs w Västerås opracowało baterię sodowo-jonową, której gęstość energii wynosi 160 Wh/kg (Wh – watogodziny). Partnerem przy tym projekcie był Altris, zajmujący się tą technologią bateryjną.

Przeczytaj też: W Nysie powstanie nowy zakład produkcji materiałów do baterii

Northvolt przekonuje, że ogniwo jest nie tylko bezpieczniejsze i tańsze od rynkowego standardu, ale też wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju, ponieważ do jego produkcji wykorzystuje się minerałów uznawanych za krytyczne. „Jest produkowane z minerałów takich jak żelazo i sód, które są łatwo dostępne na rynkach światowych. Opiera się na twardej anodzie węglowej i katodzie na bazie bieli pruskiej” – czytam w informacji prasowej spółki.

To potencjalnie oznacza, że choć ogniwa Northvolta na razie będą mniej wydajne od tych dostępnych na rynku (ogniwa NMC z wykorzystaniem manganu, niklu i kobaltu osiągają gęśtość 250 Wh/kg), to będą konkurencyjne cenowo i łatwiejsze do wytworzenia. Nikiel czy lit są pozyskiwane tylko w kilku państwach na świecie, z żelazem tego problemu nie ma.

Przeczytaj też: Green Cell rozkręca e-rowerową rewolucję

Jaki będzie kolejny krok Northvolta? Firma zamierza uprzemysłowić produkcję baterii na bazie bieli pruskiej i wprowadzić je na rynek. Ze słów Roberta Chryca-Gawrychowskiego prezesa Northvolt Poland,wynika, że baterie mogłyby być produkowane w Polsce. – Wprowadzenie technologii sodowo-jonowej jest przełomowe dla działalności naszej firmy i ma szczególne znaczenie dla fabryki Northvolt w Gdańsku, która specjalizuje się w produkcji bateryjnych systemów magazynowania energii – mówi.

Na pierwszym etapie wdrażania akumulatora Northvolt chce projektować na jego podstawie systemy magazynowania energii. Natomiast kolejne generacje, już o większej gęstości, mogłyby znaleźć zastosowanie w elektromobilności, jako akumulatory do np. aut elektrycznych.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies