Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Siemens i DB będą rozwijać projekt wodorowych pociągów. Pierwszy ruszy w trasę w 2024 roku

Premierowa jednostka niebawem pojawi się na targach w Berlinie

Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility rozwijają współpracę dotyczącą wdrażania elektrycznych (w tym wypadku wodorowych) pociągów wraz z systemami tankowania. Nowo opracowany Mireo Plus H ma specjalną naczepę, w której przechowywany jest wodór. Zwiększa to zasięg pojazdu i skraca czas tankowania.

Nowa generacja pociągu ma zastępować stopniowo spalinowe zespoły trakcyjne – w pierwszej kolejności w transporcie miejskim i regionalnym. Jednym z aututów wodorowych pociągów jest to, że nie wymagają one linii trakcyjnych. W efekcie mogą ruszać w trasy, którymi nie pojadą klasyczne, elektryczne zespoły. Zmniejsza to koszty, ponieważ nie jest potrzebna rozbudowa sieci przewodów.

Przeczytaj też: Pruszkowska firma zapowiada budowę gigafabryki

Mireo Plus H ma zasięg do 600 km w wersji dwuczłonowej i do 1000 km w wersji trójczłonowej. Może poruszać się maksymalnie z prędkością do 160 km/h. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom z zakresu tankowania wodoru pociąg będzie operacyjnie tak samo sprawny, jak pociągi z silnikami diesla. Jego testy rozpoczną się w 2023 roku. Później w ramach próbnej eksploatacji przez rok będzie kursował pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem. Wcześniej nowy pojazd będzie można zobaczyć w Berlinie podczas targów InnoTrans 2022. Siemens Mobility i Deutsche Bahn zaprezentują tam projekt „H2goesRail” i Mireo Plus H.

Przeczytaj też: Czy wojna w Ukrainie przyspieszy zieloną transformację Orlenu?

Wodór dla tych pociągów będzie produkowany w Tybindze przez Deutsche Bahn. Posłuży do tego, oczywiście, zielona energia. Siemens Mobility i DB porównały emisję CO2 pociągu wodorowego z tradycyjnym dieslem na trasie Tybinga-Horb-Pforzheim. Roczne oszczędności powinny wynieść ok. 330 ton CO2.

Rozwiązania pozwalające redukować emisje CO2 z transportu w Niemczech mogą liczyć na wsparcie finansowe. Rząd federalny zobowiązał się do zelektryfikowania 75 proc. sieci kolejowej do 2030 roku. Projekt „H2goesRail” ma finansowanie w ramach Krajowego Programu Innowacji Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH). Na ten cel Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) przeznaczyło wsparcie w wysokości 13,74 mln euro.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies