Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Baterie do samochodów elektrycznych przestaną tanieć? Przyszły rok będzie trudny – ostrzega Bloomberg

Ceny baterii do samochodów elektrycznych w 2021 roku nieco spadły. Ten trend jednak będzie wyhamowywać. BloombergNEF uaktualnił prognozy

Średni koszt zmagazynowania kilowatogodziny energii w baterii litowo-jonowej w 2021 roku wynosi 132 dolary. Stawka ta jest o 8 dolarów niższa niż rok wcześniej. Przecena o takiej skali jest jednak rozczarowaniem. Ośrodek analityczny Bloomberg New Energy Finance (BNEF) przewidywał, że spadek będzie większy i wyniesie 9 proc.

Oczekiwane przez sektor elektromobilności spadki cen baterii w ostatnim czasie nie są możliwe ze względu na drożejące surowce: lit, kobalt i nikiel. W pierwszym półroczu 2021 r. wyraźnie skoczyły też koszty zakupu elektrolitu.

Przeczytaj też: Eksport baterii z Polski stale rośnie

Surowce nie zdrożały w 2021 r. na szczęście aż tak mocno, by doprowadzić do wzrostu cen baterii. – Zmienia się też profil produkcji. Przybywa fabryk, w których z linii montażowych zjeżdża więcej tańszych w produkcji akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) – wyjaśnia James Frith z BNEF. Baterie LFP są stosowane zarówno transporcie, jak i w stacjonarnych magazynach energii. Ceny takich zestawów przez niemal cały 2021 rok utrzymywały się na stabilnym poziomie i wynosiły około 100 dolarów za kWh. W ogniwach LFP nie ma niklu, możliwe jest też ograniczenie ilości kobaltu. Takie baterie coraz częściej stosują Ford, Tesla i Volkswagen. Niebawem fabryka tego typu akumulatorów powstanie w Serbii.

Przeczytaj też: Northvolt wyprodukował baterię zrobioną z surowców z recyklingu

Ponieważ handel bateriami opiera się o duże i długoterminowe kontakty, skutki wzrostu cen surowców odczujemy prawdopodobnie dopiero za rok. Może się okazać, że 2022 r. będzie pierwszym w historii okresem wzrostu cen baterii litowo-jonowych. Ekspert BNEF przekonuje, że osiągnięcie w 2030 roku cen o połowę niższych niż dziś jest jednak wciąż osiągalne. Przypomina, że w 2013 roku cena kilowatogodziny energii zmagazynowanej w baterii wynosiła aż 684 dolary.

Na razie wiemy, że chiński gigant rynku bateryjnego i motoryzacyjnego BYD w listopadzie br. zapowiedział 20-proc. wzrost cen baterii.

Zdjęcie: David Ballew on Unsplash

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: BATERIE

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies