Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Unilever i Alibaba użyją sztucznej inteligencji do recyklingu plastiku

Z roku na rok Unilever chce zwiększać ilość przetwarzanego plastiku, dlatego w chińskich miastach stanęły maszyny, które segregują plastikowe odpady. Celem jest gospodarowanie plastikiem w obiegu zamkniętym

W dwóch największych miastach Chin, Szanghaju i Hangzhou, rozpoczęto pilotaż innowacyjnych, opartych na sztucznej inteligencji urządzeń do sortowania plastiku. Unilever i gigant branży e-commerce Alibaba Group w ramach programu Waste-Free World chcą wprowadzić wykorzystanie tworzyw sztucznych w obiegu zamkniętym i ograniczyć ilość odpadów. Jest to odpowiedź na plan władz Szanghaju dotyczący zagospodarowania plastikowych opakowań. Alibaba jest partnerem technologicznym projektu.

Przeczytaj też: Pierwiastki z baterii w gospodarce o obiegu zamkniętym

Technologia wykorzystana w recyklomatach bazuje na sztucznej inteligencji. Maszyna rozpoznaje i sortuje różne rodzaje butelek, co przyspiesza tempo ich recyklingu i umożliwia odzyskanie plastiku wysokiej jakości. Użytkownik musi jedynie uruchomić cały procesu używając specjalnej aplikacji, kiedy wkłada opakowania do pojemnika. Za każdą wrzuconą butelkę konsument dostaje kupony Unilever, a także zbiera punkty w aplikacji „Alipay Ant Forest”, wspierającej sadzenie drzew na obszarach Chin narażonych na suszę. Na razie urządzenia umieszczono w 20 punktach.

Przeczytaj też: W Polsce powstanie innowacyjna oczyszczalnia ścieków

To kolejne działanie Unilevera na rzecz ograniczenia ilości zużywanego plastiku. W ubiegłym roku firma wykorzystała 75 tys. ton tworzyw z recyklingu, w tym roku zamierza tę ilość podwoić . Unilever Polska jest członkiem tzw. Paktu Plastikowego, stanowiącego część globalnej sieci Plastics Pact koordynowanej przez Fundację Ellen MacArthur. Celem paktów, tworzonych przez firmy na całym świecie, jest całkowite zamknięcie obiegu tworzyw sztucznych. Firma zamierza osiągnąć taki stan do roku 2025.

Zdjęcie: Ishan @seefromthesky on Unsplash

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies