Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Koniec spalinowych ciężarówek już za 20 lat. Jest porozumienie producentów

Na transformację całego sektora zostały dwie dekady. Do takiego wniosku doszli europejscy producenci samochodów ciężarowych. Ta deklaracja to efekt współpracy naukowców i przedsiębiorstw. Jak będzie wyglądać zmiana?

Producenci pojazdów ciężarowych zrzeszeni w European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) oraz naukowcy z Climate Impact Reasearch (PIK) wspólnie wypracowali stanowisko dotyczące przyszłości europejskiego transportu. Dzięki porozumieniu możliwe będzie osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Warunkiem transformacji całego sektora jest rozbudowa sieci stacji ładowania i uzupełniania paliw alternatywnych oraz wprowadzenie spójnych ram prawnych, które wesprą rozwój europejskiego rynku pojazdów zeroemisyjnych.

Przeczytaj też: Wodorowa ciężarówka Toyoty zapewni energię dla budynku

– Zmiana klimatu to najważniejsze wyzwanie dla naszego pokolenia. Pandemia związana z COVID-19 pokazała nam bardzo wyraźnie, jak ważną rolę odgrywa dziś transport drogowy oraz cała logistyka dostaw. Chodzi przecież o zapewnienie dostępu do leków, żywności i innych niezbędnych nam na co dzień produktów – tłumaczy Henrik Henriksson, prezes rady ds. pojazdów użytkowych w ACEA i szef Scanii. Johan Rockström z PIK nadmienia, że z naukowego punktu widzenia nie ma już czasu na wypracowywanie zupełnie nowej drogi. – Musimy działać już dziś, łącząc wszystkie dostępne rozwiązania na rzecz szybkiego ograniczenia emisji CO2 – podkreśla Rockström.

Przeczytaj też: Scania zaprezentowała elektryczną ciężarówkę

Przedstawiciele ACEA i PIK we wspólnym oświadczeniu, opublikowanym 15 grudnia 2020 roku, dodają, że liczą na skuteczne działania władz. Wśród propozycji zmian pojawiły się m.in.: powiązanie opłat drogowych z emisją CO2 i opodatkowanie energii elektrycznej w zależności od jej pochodzenia. Producenci pojazdów ciężarowych oczekują, że pojawią się ułatwienia w budowie infrastruktury do ładowania i tankowania (wodoru), co umożliwi intensywną eksploatację pojazdów ciężkich.

Według prognoz ACEA to powiązanie kosztów eksploatacji floty z koniecznością ponoszenia opłat emisyjnych będzie miało największy wpływ na rozwój zeroemisyjnego transportu. Na razie konkurowanie cenowe z pojazdami spalinowymi, głównie dieslami, jest nierealne. ACEA i PIK podkreślają, że ich wspólne stanowisko jest efektem bezprecedensowej współpracy między środowiskiem naukowym a przedsiębiorstwami z sektora transportu.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies