Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Byli menedżerowie Tesli zbudują w Europie fabrykę baterii. Właśnie dostali na to kredyt z EBI

Do projektu fabryki ogniw litowo-jonowych, jaka ma powstać pod kołem podbiegunowym, prawdopodobnie dołączy Ikea

Northvolt to projekt stworzony w 2015 r. przez dwóch byłych menedżerów ze stajni Elona Muska: Petera Carlsona i Paolo Cerrutiego. Ich misją jest budowa najbardziej ekologicznej na świecie fabryki ogniw litowo-jonowych, które będą nadawać się do recyklingu, będą mieć najniższy na świecie ślad węglowy i wesprą Europę w przejściu na energię odnawialną. Ogniwa Northvolt mają być innowacyjne i konkurować z ofertą azjatyckich producentów, którzy jak na razie całkowicie zdominowali rozwijający się przemysł napędzany przez popyt na samochody elektryczne i systemy magazynowania energii.

Przeczytajcie także: Tylko państwowe banki finansują energetykę węglową. Santander rezygnuje

Ta gigafabryka powstanie w Skellefteå w północnej Szwecji. To region, w którym mocno rozwijają się nowe technologie, również te w obszarze recyklingu. Jednocześnie lokalizacja ta pozwala na zasilanie przyszłej fabryki energią pochodzącą w 100 proc. ze źródeł odnawialnych.

Financial Times donosi, że Northvolt prowadzi jednocześnie zaawansowane rozmowy o finansowym wsparciu ze strony Ikei. Nie ma jednak na razie informacji, ile na tę inwestycję koncern meblarski mógłby wyłożyć. Całkowita kwota finansowania dłużnego, jakiej Northvolt potrzebuje do uruchomienia projektu, to 1,5 mld euro. Reszta środków będzie pochodzić z kapitałów własnych. Dotychczas we współpracę weszły BMW, ABB, Scania czy producent turbin wiatrowych Vestas.

Przeczytajcie także: News na rynku motoryzacyjnym. Mercedes skończy z produkcją aut spalinowych

Początkowo Northvolt chce produkować baterie o łącznej pojemności 16 gigawatogodzin energii rocznie. Docelowa moc produkcyjna ma sięgnąć 32 GWh w magazynach litowo-jonowych. Taka ilość baterii wystarczy do setek tysięcy samochodów elektrycznych.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies