Partnerzy strategiczni
Orlen
Ma być łatwiej z elektrykiem w bloku. MKiŚ pracuje nad uwolnieniem ładowarek

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje zmiany w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według planów nowelizacji, mieszkańcom bloków łatwiej będzie otrzymać zgodę na budowę stacji ładowania na miejscu parkingowym

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych w obecnej formie wymaga doprecyzowania niektórych zapisów. Niejasne wytyczne zapisane w jej treści tworzą przestrzeń do różnych interpretacji, zarówno przez mieszkańców bloków, jak i zarządców nieruchomości. Wniosek o wykonanie ekspertyzy mieszkaniec kieruje do spółdzielni, wspólnoty mieszkaniowej lub innego podmiotu zarządzającego budynkiem.

Tu jednak zaczynają się schody – wniosek nie zawsze rozpatrzony jest rzetelnie, o ile w ogóle. Zdarzają się przypadki, kiedy to zarządca po otrzymaniu wniosku o zlecenie ekspertyzy z miejsca go odrzuca, bez wskazania przyczyny. W niektórych wypadkach nie zwraca się do podmiotu wykonującego ekspertyzę, pomimo pozytywnego rozpatrzenia wniosku mieszkańca. Nowelizacja ustawy ma wpłynąć na zachowanie zarządców.

Mniejsza rola zarządcy bloku

Proponowane zmiany w ustawie regulują terminy odpowiedzi zarządcy na wniosek o wykonanie ekspertyzy. Projekt zakłada, że w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o wykonanie ekspertyzy, zarządca budynku zobowiązany jest do zlecenia jej odpowiedniemu podmiotowi. Ponadto wnioskujący musi otrzymać wgląd do ekspertyzy w ciągu 7 dni od jej zakończenia.

W sytuacji gdy wniosek został złożony, jednak w ciągu 14 dni ekspertyza nie została zlecona, lub odmowa jej wykonania była bezpodstawna, wnioskodawca zyskuje prawo do samodzielnego zlecenia wykonania ekspertyzy. Może to zrobić bez udziału pośrednika (zarządcy budynku). Jeżeli ekspertyza potwierdza możliwość zamontowania ładowarki, wnioskodawca może przystąpić do realizacji przedsięwzięcia.

Należy pamiętać, że za ekspertyzę i wszystkie czynności związane z zakupem i montażem ładowarki odpowiada wnioskodawca. O instalację punktu ładowania może ubiegać się osoba będąca właścicielem zarówno mieszkania, jak i miejsca parkingowego.

Przeczytaj też: Plan Orlenu na zazielenianie wodoru

Projekt zmiany ustawy nosi numer UDER53, a dokładną treść projektu można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji, lub na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej 25 czerwca 2025 roku projekt otrzymał pozytywną opinię.

Co wnoszą proponowane zmiany

Odgórne ustalenie terminów składania wniosków ma na celu uregulować relacje stron oraz zapewnić przejrzystość procesu ubiegania się o podpięcie ładowarki. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, obecnie obowiązujące przepisy uzależniają powodzenie całego przedsięwzięcia od woli zarządcy nieruchomości.

Nawet jeżeli ekspertyza nie wykazała przeciwwskazań, negatywna i bezpodstawna decyzja zarządcy budynku może zatrzymać prace. Znowelizowana ustawa zmniejszy rolę spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych i innych zarządców w procesie uzyskania zgody na postawienie stacji ładowania w bloku mieszkalnym.

Przeczytaj też: Pure City wprowadza ładowarki będące też nośnikiem reklam

Według MKiŚ, trudności związane z instalacją stacji ładowania w blokach mieszkalnych mogą zniechęcać kierowców do nabycia samochodu elektrycznego. Dzięki nowelizacji ustawy, postawienie stacji ładowania w bloku będzie dużo łatwiejsze.

Fot. Poznański Instytut Technologiczny

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies