Polska produkuje i zużywa około miliona ton wodoru rocznie. Orlen zamierza sukcesywnie zazieleniać to paliwo dywersyfikując miks źródeł energii do jego wytwarzania
Płocka rafineria wykorzystuje w swoich procesach produkcyjnych ponad pół miliona ton wodoru rocznie. To połowa rynku w Polsce, która należy do ścisłej europejskiej czołówki producentów tego paliwa.
Przeczytaj także: Orlen planuje stworzenie sieci stacji tankowania wodoru
Na razie produkujemy jednak je z kopalin. Orlen zamierza jednak to zmianiać, sukcesywnie zazieleniając wodór poprzez dywersyfikację miksu źródeł energii do jego wytwarzania
Strategia Grupy PKN Orlen zakłada produkcję 130 tys. ton wodoru nisko i zeroemisyjnego do końca tej dekady – podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych Orlenu w rozmowie z PAP.
Obecnie grupa wykorzystuje w swoich procesach produkcyjnych Jest to jednak głównie tzw. wodór szary, produkowany z paliw kopalnych. Głównym celem strategii wodorowej koncernu jest zamiana go na wodór pochodzący ze źródeł odnawialnych tzw. zielony wodór.
Realizację celu Orlenu umożliwi rozbudowa elektrolizerów wykorzystujących odnawialne źródła energii. W strategii wskazano, że moce urządzeń do produkcji wodoru niskoemisyjnego i zeroemisyjnego sięgną 1 GW w 2030 roku.
Przeczytaj także: Orlen w Trzebini zaczyna produkcję i sprzedaż wodoru dla krakowskich autobusów
Według przedstawicieli grupy, zielony wodór może zrewolucjonizować wiele gałęzi gospodarki, poczynając od przemysłu, a kończąc na transporcie publicznym. Na tym polu Orlen już stawia pierwsze kroki. przemysł oraz transport publiczny. Orlen już zaczął stawiać pierwsze kroki w tej drugiej dziedzinie branż, na czele z przemysłem czy przyjaznym środowisku transportem publicznym.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/fSB7pRU2sj8?si=LSINI9vqghfjUH4C" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał, aby stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu zeroemisyjnych technologii wodorowych. Już teraz w tym obszarze realizujemy szereg ambitnych, przełomowych inwestycji, tworząc kolejne huby H2 czy oddając do użytku kolejne stacje tankowania tego „paliwa przyszłości” - podkreśla przedstawiciel Orlenu.
Przeczytaj także: Prąd i ciepło z gazu i wodoru. Orlen przetestował prototyp i chce go opatentować
Koncern już postawił pierwsze kroki na rynku transportu miejskiego. Zaopatruje przewoźników komunikacji miejskiej w Krakowie i Poznaniu. Teraz rozszerza swoje zainteresowanie także na transport ciężki i kolejowy. Ponad połowa tras kolejowych w Polsce jest niezelektryfikowana, a to otwiera szerokie pole dla rozwoju wodorowych technologii.
Korzyścią będzie zmniejszenie oddziaływania na środowisko poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla w tych sektorach – dodaje Jóźwiak.