Amerykański koncern Lyten przejmie część działalności Northvolta, konkretnie fabrykę na gdańskich Stogach. Zakład w Trójmieście produkował systemy magazynowania energii
Transakcja dotyczy fabryki przy ul. Andruszkiewicza w Gdańsku, znanej jako Northvolt II (Northvolt Ess) na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego. Zakład zajmuje 25 tys. m², składają się na niego hala produkcyjna i budynek biurowy. Finalizacja zakupu ma nastąpić w III kwartale 2025 r.
Zamknięcie fabryki ogłoszono w listopadzie 2024 roku, zaledwie rok po uruchomieniu. Od tego czasu Northvolt szukał nabywcy. Na początku lipca spółka Lyten z USA poinformowała, że przejmie fabrykę. Nie podano szczegółów ani kwoty transakcji.
Przeczytaj też: Plan na przemysł przyszłości? Elektryfikacja
Lyten specjalizuje się w akumulatorach litowo-siarkowych i zamierza niezwłocznie wznowić pracę zakładu w Gdańsku. Chce dzięki niemu wyjść na europejski rynek ze swoimi rozwiązaniami. Jak dotąd baterie litowo-siarkowe tej firmy trafiły m.in. na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Nie znalazły dotąd zastosowania w bardziej komercyjnych projektach, związanych na przykład z autami elektrycznymi. Choć zostały wybrane jako źródło energii do koncepcyjnego pojazdu elektrycznego Halcyon, opracowywanego przez Chryslera.
O fabryce Northvolt pisaliśmy na łamach Green-news.pl wielokrotnie: gdy oddawano ją do użytku, a także kiedy finalizowano umowy na dostawy zielonej energii na jej potrzeby. W planach była także produkcja mniej emisyjnych (w trakcie produkcji) systemów bateryjnych.
Historia Northvolta w Polsce i nie tylko jest wyboista. Jeszcze w 2023 roku wydawało się, że spółka wywodząca się ze Szwecji jest na dobrej drodze do podbicia rynku swoimi systemami bateryjnymi „made in Europe”. W listopadzie 2023 roku złożyła wniosek o restrukturyzację według Rozdziału 11 w Stanach Zjednoczonych, aby uzyskać dodatkowe fundusze na reorganizację. Jednocześnie zaczął szukać nabywców części swojego biznesu.
W lutym 2025 r. poinformowano, że Northvolt Systems Industrial (odnoga przemysłowa spółki) została zakupiona przez Grupę Scania. W ramach transakcji Scania przejęła inny z zakładów Northvolta w Gdańsku, fabrykę przy ul. Elbląskiej, gdzie powstają systemy bateryjne dla maszyn specjalistycznych oraz ciężkiego przemysłu.
Przeczytaj też: Ostatnia szansa Izery. EMP walczy o środki z KPO
Kłopoty szwedzkiej firmy miały wywołać dwa czynniki. Rosnąca pozycja Chin w sektorze elektromobilności, zwłaszcza pod względem produkcji systemów bateryjnych, oraz spadek zamówień z branży motoryzacyjnej na bateryjne rozwiązania.
Oczekiwania wobec spółki były duże, ona sama je podgrzewała, lokalizując kolejne zakłady w Europie i planując utworzenie wewnętrznego, zamkniętego łańcucha dostaw. Rzeczywistość jednak zweryfikowała te zamiary.
Fot. materiały prasowe Lyten