Partnerzy strategiczni
Orlen
Szczęśliwy finał głośnej historii. Zakład Northvolt w Gdańsku przejęty

Amerykański koncern Lyten przejmie część działalności Northvolta, konkretnie fabrykę na gdańskich Stogach. Zakład w Trójmieście produkował systemy magazynowania energii

Transakcja dotyczy fabryki przy ul. Andruszkiewicza w Gdańsku, znanej jako Northvolt II (Northvolt Ess) na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego. Zakład zajmuje 25 tys. m², składają się na niego hala produkcyjna i budynek biurowy. Finalizacja zakupu ma nastąpić w III kwartale 2025 r.

Zamknięcie fabryki ogłoszono w listopadzie 2024 roku, zaledwie rok po uruchomieniu. Od tego czasu Northvolt szukał nabywcy. Na początku lipca spółka Lyten z USA poinformowała, że przejmie fabrykę. Nie podano szczegółów ani kwoty transakcji.

Przeczytaj też: Plan na przemysł przyszłości? Elektryfikacja

Lyten specjalizuje się w akumulatorach litowo-siarkowych i zamierza niezwłocznie wznowić pracę zakładu w Gdańsku. Chce dzięki niemu wyjść na europejski rynek ze swoimi rozwiązaniami. Jak dotąd baterie litowo-siarkowe tej firmy trafiły m.in. na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Nie znalazły dotąd zastosowania w bardziej komercyjnych projektach, związanych na przykład z autami elektrycznymi. Choć zostały wybrane jako źródło energii do koncepcyjnego pojazdu elektrycznego Halcyon, opracowywanego przez Chryslera.

O fabryce Northvolt pisaliśmy na łamach Green-news.pl wielokrotnie: gdy oddawano ją do użytku, a także kiedy finalizowano umowy na dostawy zielonej energii na jej potrzeby. W planach była także produkcja mniej emisyjnych (w trakcie produkcji) systemów bateryjnych.

Northvolt znika z Polski

Historia Northvolta w Polsce i nie tylko jest wyboista. Jeszcze w 2023 roku wydawało się, że spółka wywodząca się ze Szwecji jest na dobrej drodze do podbicia rynku swoimi systemami bateryjnymi „made in Europe”. W listopadzie 2023 roku złożyła wniosek o restrukturyzację według Rozdziału 11 w Stanach Zjednoczonych, aby uzyskać dodatkowe fundusze na reorganizację. Jednocześnie zaczął szukać nabywców części swojego biznesu.

W lutym 2025 r. poinformowano, że Northvolt Systems Industrial (odnoga przemysłowa spółki) została zakupiona przez Grupę Scania. W ramach transakcji Scania przejęła inny z zakładów Northvolta w Gdańsku, fabrykę przy ul. Elbląskiej, gdzie powstają systemy bateryjne dla maszyn specjalistycznych oraz ciężkiego przemysłu.

Przeczytaj też: Ostatnia szansa Izery. EMP walczy o środki z KPO

Kłopoty szwedzkiej firmy miały wywołać dwa czynniki. Rosnąca pozycja Chin w sektorze elektromobilności, zwłaszcza pod względem produkcji systemów bateryjnych, oraz spadek zamówień z branży motoryzacyjnej na bateryjne rozwiązania.

Oczekiwania wobec spółki były duże, ona sama je podgrzewała, lokalizując kolejne zakłady w Europie i planując utworzenie wewnętrznego, zamkniętego łańcucha dostaw. Rzeczywistość jednak zweryfikowała te zamiary.

Fot. materiały prasowe Lyten

KATEGORIA
INNOWACJE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies