Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Transport w Warszawie naprawdę się zazieleni. Rusza budowa linii tramwajowej do Wilanowa

Pierwsze tramwaje do Wilanowa powinny dotrzeć już za dwa lata

Tramwaj połączy Wilanów z centrum Warszawy. Nowa trasa będzie miała 7,5 km długości. Jej pokonanie zajmie ok. 30 minut, czyli skróci czas podróży w porównaniu z samochodem nawet o kwadrans.

Wykonawcą projektu jest Budimex. – Nowa trasa pozwoli mieszkańcom Wilanowa szybko i wygodnie dotrzeć do centrum miasta. Wzdłuż trasy pojawi się aż 488 drzew. Koszt budowy to ponad 685 mln zł, ale otrzymamy do niej dofinansowanie unijne – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Przeczytaj też: Acciona i Embraer inwestują w pasażerskie drony. Taka przyszłość czeka miasta?

Zaplanowano w ramach projektu 31 przystanków. Torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem. Tramwaje Warszawskie już zapowiadają, że na trasie będzie działał system „zielonej fali”, czyli na skrzyżowaniach tramwaje będą miały priorytetowy przejazd, dzięki czemu ruch między przystankami będzie płynny. To rozwiązanie wykorzystywane jest m.in. na trasie z Bielan w kierunku Centrum. Dzięki temu udaje się skrócić podróż od kilku do kilkunastu minut. Projekt przewiduje budowę trzech nowych podstacji trakcyjnych – w tym pierwszej w Warszawie podstacji podziemnej. Zapewniają one energię elektryczną dla pojazdów.

Tramwaje Warszawskie chwalą się, że projekt wilanowski będzie prawdziwie zieloną inwestycją. Część peronów zostanie obsadzona drzewami. Zakład stawia na lipy. Natomiast przy torach pojawią się lipy w towarzystwie platanów. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych blisko 500 drzew. Budowa całej trasy ma zająć ok. dwa lata. Największym wyzwaniem będzie skarpa na Mokotowie.

Przeczytaj też: ONZ upomina się o rowery. Nowa rezolucja stawia go na równi z transportem publicznym

Projekt jest współfinansowany ze środków UE. Składa sie na niego nie tylko budowa linii tramwajowej, ale także budowa zajezdni po praskiej stronie miasta – na Annopolu – oraz zakup 50 niskopodłogowych tramwajów i modernizacja infrastruktury na przystankach. Łącznie inwestycja wyniesie ponad 1,1 mld zł. Z tego 555 mln zł to środki unijne.

Stolica słabo wypada w rankingach zielonych i czystych miast. W rankingu Clean Cities Warszawa zajęła przedostatnie miejsce. Pozycja w rankingu zieleni też nie jest powodem do dumy. Inwestycja w zeroemisyjny transport i miejską zieleń to ważny element realizacji zielonych strategii miasta, które ma ambicje do 2050 roku osiągnąć neutralność klimatyczną.

Zdjęcia:. mat. prasowe m.st. Warszawy/Tramwaje Warszawskie

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies