Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Rower częścią transportu publicznego? Tak, dzięki rezolucji ONZ i determinacji Polaka

Państwa członkowskie były w tej kwestii jednomyślne. Dialog zainicjował były członek polskiej kadry kolarstwa torowego

Podczas marcowego Zgromadzenia Ogólnego ONZ przyjęto rezolucję, która stawia rower na równi z wszystkimi innymi środkami transportu publicznego. Rower musi znaleźć szersze zastosowanie niż tylko sport i rekreacja.

Rezolucja A/76/L.35 miała szerokie poparcie wśród krajów członkowskich. „Rower został wynaleziony 200 lat temu i przez 140 lat był głównym środkiem transportu. Na świecie jest miliard rowerów, może z nich korzystać 50 proc. ludzkości”, czytam w uzasadnieniu rezolucji. Nie bez znaczenia dla prac nad nią były doświadczenia ostatnich dwóch lat. „Pandemia koronawirusa zmieniła potrzeby i sposób korzystania z transportu. Skłoniła wiele miast do przemyślenia na nowo systemów transportowych, w których rowery odgrywają istotną rolę, oferując alternatywę ekonomiczną i nie zanieczyszczającą środowiska” – piszą autorzy dokumentu.

Przeczytaj też: Warszawska Masa Krytyczna zbiera rowery dla Ukrainek i Ukraińców

Sukces prac nad tą rezolucją można w dużej mierze przypisać Polakowi, prof. Leszkowi Sibilskiemu, byłemu członkowi polskiej kadry kolarstwa torowego. Mieszkający od lat w USA i pracujący na uniwersytecie w Wirginii były zawodnik sportowy zabiegał wcześniej o ustanowienie Światowego Dnia Roweru. Ta misja się powiodła, Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję w tej sprawie w 2018 roku. Dzięki temu co roku, 3 czerwca, obchodzimy święto rowerowe. Sibilski kontynuował pracę nad umocnieniem pozycji roweru w transporcie. Po głosowaniu nad nową rowerową rezolucją, które odbyło się 15 marca br,. powiedział Polskiej Agencji Prasowej z zadowoleniem, że poparły ją wszystkie państwa członkowskie ONZ.

Przeczytaj też: Noga z gazu albo przesiadka na rower - tak wymierzysz karę Putinowi

Doceniono rower ze względu na wygodę jego użytkowania, przystępność, zeroemisyjność. Rower dziś to nie tylko wycieczki i sport wyczynowy. Zdaniem ONZ drzemie w nim znacznie większy potencjał. Państwa członkowskie zostały wezwane do wspierania i włączania się w inicjatywy rowerowe poprzez zwiększanie bezpieczeństwa ruchu drogowego, inwestowanie w infrastrukturę miejską, tworzenie polityk miejskich uwzględniających ruch rowerowy.

W rezolucji Zgromadzenie Ogólne wezwało wszystkie państwa członkowskie ONZ do włączenia roweru do systemów transportu publicznego w obszarach miejskich i wiejskich. Co ważne, niezależnie od zasobności tych krajów. Powinny one także promować wykorzystanie rowerów wśród przedsiębiorców w logistyce miejskiej, dostawach ostatniej mili, usługach. Da to szybko korzystne efekty redukcji gazów cieplarnianych.

Polskie władze do tej pory ignorowały rowery w systemach wsparcia i planach rozwoju zeroemisyjnego transportu. Nawet podczas COP26 wydawało się, że rower jest wielkim przegranym dyskusji o emisjach i transporcie.

KATEGORIA
EKOLOGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies