Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Politycy chcą ochronić europejski rynek baterii m.in. przed napływem ogniw spoza UE

Rozpoczyna się kolejny etap prac nad nowelizacją dyrektywy bateryjnej. Producenci mogą szykować się na spore wyzwania

Polska powinna bacznie przyglądać się pracom nad zmianami w dyrektywie bateryjnej, które trwają w Brukseli. Nad Wisłą powstają najważniejsze europejskie inwestycje – od produkcji komponentów po recykling. Branża bateryjna odpowiada już za ok. 2 proc. polskiego eksportu. Tymczasem Bruksela dąży do tego by produkcja baterii była jak najmniej szkodliwa dla środowiska, a procesy pozyskiwania materiałów do ich produkcji – transparentne.

Regulacje dotyczą zarówno skali recyklingu, ale także sposobu projektowania baterii, jak i ich żywotności. W tej kwestii szykuje się ogromna zmiana. Dziś na całym świecie zarejestrowanych jest około 7 mln samochodów na baterie. A już w 2025 roku z europejskich linii montażowych mają zjeżdżać baterie do 6 mln aut elektrycznych rocznie.

W grudniu 2020 r. KE przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie baterii. Teraz prace nad regulacjami wchodzą w kolejny etap. 10 lutego br. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) przychyliła się do propozycji nowych przepisów, które. Zaostrzają one wymogi, którym będą musieli sprostać producenci baterii. Zostaną wyznaczone również konkretne cele w zakresie zbiórki odpadów, poziomów recyklingu i odzysku materiałów. Istotną zmianą jest wprowadzenie ścisłej kontroli całego łańcucha wartości.

Baterie będą odgrywać istotną rolę we wdrażaniu bezemisyjnej mobilności i technologiach magazynowania energii pochodzącej ze źródeł OZE. Tym samym staną się nieodłączną częścią procesu dochodzenia przez UE do neutralności klimatycznej. Jak pokazała sytuacja z dostawami surowców energetycznych z Rosji do Europy – im mniej pośredników tym lepiej.

Przeczytaj też: Brak prądu po wichurach? Volkswagen ma rozwiązanie

Te propozycje mają poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego, wesprzeć promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zmniejszyć wpływ produkcji i utylizacji baterii na środowisko. Inicjatywa ta wpisuje się w działania powiązane z Europejskim Zielonym Ładem, planem działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym oraz nową strategią dla przemysłu.

Takie podejście do produkcji baterii ma zapewnić producentom dostęp do pierwiastków, których złóż nie ma w Europie. Bez odzysku surowców nie będzie szans na konkurowanie z producentami z Azji, a na tym zależy europejskiemu przemysłowi. Nowe przepisy pomogą Europie uniezależnić się od dostaw od zagranicznych podmiotów i skrócić łańcuch dostaw.

Jego skrócenie, a także skonstruowanie obiegu zamkniętego (wydajniejszy recykling baterii) pozytywnie wpłynie na redukcję emisji gazów cieplarnianych związaną z produkcją ogniw. Jeśli na dalszych etapach prac ramowe założenia się nie zmienią, to w 2025 roku 65 proc. baterii trafiających na europejski rynek będzie przetwarzanych, z końcem 2030 roku regulacja obejmie już 70 proc. z nich.

Przeczytaj też: Baterie w tym roku nie będą tanieć prognozuje Bloomberg

Projekt rozporządzenia obejmuje wszystkie rodzaje baterii i akumulatorów. Dzieli je jednak na cztery kategorie: przenośne, o zastosowaniu przemysłowym, niskonapięciowe akumulatory samochodowe i wysokonapięciowe akumulatory trakcyjne (źródło zasilania w pojazdach elektrycznych bateryjnych). Regulacje przewidują, że każda wyprodukowana w UE bateria będzie miała certyfikat pochodzenia. Ma to zabezpieczyć rynek przed napływem ogniw spoza UE, ale też ułatwi branży odpadowej zbierać zużyte baterie i się z nich rozliczać.

Już dziś wielu producentów samochodów podkreśla, że sprawdza, skąd sprowadza pierwiastki użyte do produkcji baterii i czy pozyskiwane są w sposób etyczny i czy spełniają różne normy środowiskowe. Jeśli przepisy wejdą w życie w proponowanym kształcie, ta praktyka stanie się normą. Regulacje mają też zmusić producentów elektroniki użytkowej do takiego projektowania i produkowania urządzeń, by można było z nich w łatwy sposób wymontować baterię i zastąpić ją nową.

Zdjęcie: ALEXANDRE LALLEMAND on Unsplash

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies