Jeszcze jedna umowa PPA na polskim rynku, tym razem z udziałem Carrefour i EDP. Sieć sklepów dzięki kontraktowi ma jeszcze bardziej zwiększyć zużywany wolumen „zielonej energii”
Umowa PPA (Power Purchase Agreement) podpisana między spółkami zakłada, że EDP wyprodukuje do 50 GWh energii elektrycznej. Jej odbiorcą będzie Carrefour, dzięki czemu firma ma uniknąć emisji 54 tys. ton CO₂. Dla sieci sklepów to około 30 proc. jej zapotrzebowania w skali całego kraju przez rok.
„Na mocy kontraktu czysta energia elektryczna z dwóch systemów OZE zarządzanych przez EDP Renewables zasili obiekty należące do Carrefour Polska” – przekazano w komunikacie. Nie sprecyzowano, o które instalacje chodzi. Wiadomo jedynie, że jedna to farma wiatrowa, druga – fotowoltaiczna.
Przeczytaj też: Kolejna morska farma gotowa do budowy. Ocean Winds z kompletem decyzji
Wywodząca się z Francji sieć sklepów dzięki umowie zamierza przybliżyć się do realizacji własnego planu „Carrefour 2026”. Firma zobowiązała się do jednoczesnego zwiększania wykorzystania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, przy ograniczaniu zużycia energii elektrycznej (aby poprawić ogólną efektywność) o 20 proc. Carrefour chwali się, że w przypadku rynku polskiego już udało mu się to osiągnąć. W listopadzie 2025 roku zużycie było o 37,03 proc. mniejsze niż w roku 2019.
Dla EDP i Carrefoura to kolejny etap współpracy. W 2024 roku EDP zlecono montaż 13 małych instalacji fotowoltaicznych na dachach supermarketów spod znaku francuskiej sieci. Wszystkie mają łączną moc 650 kWp.
Przeczytaj też: Gminy apelują do rządu ws. Czystego Powietrza
Umowy PPA na zakup energii elektrycznej z instalacji OZE to już norma na polskim rynku. Obecnie to niemal standardowa metoda dla firm na realizację celów zrównoważonego rozwoju, ale i potencjalne obniżenie rachunków za prąd. Model kontraktów najczęściej gwarantuje też przewidywalność ceny energii elektrycznej. Tylko w tym roku opisywaliśmy, że na dwa takie kontrakty zdecydowała się miedziowa spółka KGHM (z Polenergią oraz z Engie).
CD Projekt zdecydował się na umowę z Polenergią, Unilever – ze Statkraftem, a w listopadzie 2025 roku po zielony prąd z Veolii sięgnęły Polskie Linie Kolejowe.