Partnerzy strategiczni
Orlen
100 tysięcy aut elektrycznych w Polsce już blisko. Rekordowe półrocze za nami

W pierwszym półroczu 2025 roku przybyło ponad 18,5 tys. aut całkowicie elektrycznych. To o 51 proc. więcej niż rok wcześniej w analogicznym okresie. Najnowszy rekord przybliżył elektromobilność nad Wisłą do osiągnięcia nowego kamienia milowego

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podsumowały minione sześć miesięcy na polskim rynku elektromobilności.

Z danych publikowanych przez stowarzyszenia w ramach inicjatywy Licznik elektromobilności wynika, że od stycznia do czerwca odnotowano gwałtowny wzrost liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych. Ich liczba na polskich drogach zwiększyła się o 18 553 – to o 51 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Pod koniec czerwca po polskich drogach poruszało się łącznie 98 813 pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym – zarówno samochodów osobowych, jak i użytkowych. Jeżeli sprzedaż utrzyma się na podobnym poziomie jak w ostatnich miesiącach, najprawdopodobniej do końca lipca zostanie przekroczony próg 100 tys. samochodów elektrycznych w Polsce. Prawie tyle samo, co samochodów w pełni elektrycznych, czyli 98 026, stanowiła flota hybryd typu plug-in.

Przeczytaj też: Pierwszy kamień milowy elektromobilności. Ponad tysiąc stacji szybkiego ładowania

Spośród niemal 99 tys. elektryków prawie 1,6 tys. stanowią autobusy (z czego setka to pojazdy korzystające z wodoru). Za tak znaczący wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w pierwszym półroczu 2025 roku odpowiadają m.in. nowy program dopłat do zakupu elektryków – NaszEauto – oraz ekspansja chińskich producentów na rynku.

Kolejny kamień milowy

Wraz ze wzrostem sprzedaży samochodów zeroemisyjnych rozwija się również infrastruktura do ich ładowania. Jak wynika z danych "Licznika elektromobilności", pod koniec czerwca 2025 roku w Polsce działało 10 225 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jedna trzecia z nich to punkty szybkiego ładowania prądem stałym (DC). Tym samym w Polsce osiągnięto inny kamień milowy, jakim jest otworzenie 10 tys. ładowarek.

Rekordowy udział elektryków na rynku, ale do średniej UE wciąż nam daleko

W czerwcu tego roku samochody elektryczne stanowiły 8 proc. wszystkich zarejestrowanych w ciągu miesiąca. – To wynik prawie 3-krotnie lepszy względem końca 2024 r., ale wciąż ponad dwukrotnie niższy od unijnej średniej. Dlatego tak ważna jest kontynuacja subsydiów po zakończeniu programu NaszEauto w połowie przyszłego roku – zaznacza Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Przeczytaj też: Samochody elektryczne w Europie sprzedają się lepiej niż diesle

Aby zwiększyć liczbę samochodów elektrycznych na polskich drogach, Wiśniewski proponuje rozwiązanie inspirowane francuskim modelem leasingu elektryków. Chodzi o leasing z pełnym dofinansowaniem opłaty wstępnej oraz z miesięczną ratą za nowy samochód w wysokości 300–400 zł. Według przedstawiciela PSNM, wprowadzenie takiego modelu finansowania wynajmu samochodów bezemisyjnych mogłoby zachęcić jeszcze większą liczbę kierowców do zdecydowania się na auto elektryczne.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies