Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Unijne rozporządzenie AFIR przyjęte. Skorzystają na nim posiadacze samochodów elektrycznych

Na mocy nowego prawa kraje członkowskie muszą zainwestować w infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych

Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation) 25 lipca. Przepisy wejdą w życie w sześć miesięcy od dnia ich ogłoszenia, czyli na początku 2024 roku. Nowe prawo to element unijnego pakietu klimatyczno-gospodarczego „Fit for 55” („Gotowi na 55”). Zobowiązuje państwa członkowskie do budowy większej liczby stacji ładowania elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych, a także punktów tankowania wodoru.

Przeczytaj też: Biedronka i Powerdot chcą zrewolucjonizować elektromobilność

Czasu na realizację założeń jest niewiele, bo pierwsze efekty rozporządzenia powinny być widoczne w 2025 roku. Dokument przewiduje, że:

  • Do 2025 r. przy najważniejszych drogach UE (wchodzących w skład tzw. transeuropejskiej sieci transportowej, TEN-T) co 60 km rozmieszczone zostaną szybkie stacje ładowania o mocy co najmniej 150 kW;
  • Od 2025 roku rozpocznie się proces rozbudowy stacji o ładowarki o większej mocy (minimalnie 350 kW) dla aut ciężarowych – co 60 lub 100 km (odległość zależy od statusu drogi, przy której powstaną);
  • Do 2030 r. w miastach oraz co 200 km na trasach TEN-T mają być dostępne stacje tankowania wodoru.

AFIR obliguje firmy obsługujące stacje ładowania o mocy powyżej 50 kW do umożliwienia klientom płacenie kartą, bez kupowania abonamentu czy użycia specjalnych aplikacji. Operatorzy stacji mają także zapewnić użytkownikom przejrzyste informacje na temat cen ładowania czy czasu oczekiwania na wolną ładowarkę.

– Po raz pierwszy wszystkie państwa Unii mają obowiązek zbudowania szkieletu infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych. Nowe prawo usuwa wiele barier, np. wprowadza ułatwienia w płatnościach. Równomiernie rozmieszczona i łatwo dostępna infrastruktura pomoże zwalczać jedną z głównych polskich obaw. Często słyszymy, że jakaś osoba zdecydowałaby się na auto elektryczne, ale nie ma gdzie go ładować. Na głównych trasach w kraju ten problem za dwa lata zniknie – ocenia Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Rozporządzenie ma przyspieszyć dekarbonizację transportu w UE, a ujednolicenie zasad lokalizowania nowych punktów ładowania ma ułatwić firmom przewozowym przejście na pojazdy elektryczne czy wodorowe. Jak przewiduje Marcin Nowak, wiceprezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, by zaimplementować przepisy z AFIR, w Polsce potrzebna będzie nowelizacja m.in. ustawy o elektromobilności.

Przeczytaj też: Enefit startuje ze stacjami ładowania w Polsce

W Polsce stale rośnie zainteresowanie elektrycznymi samochodami (EV), co pokazują m.in. dane z krajowych firm, które decydują się na włączanie elektryków do swoich flot. Jak podsumowały niedawno w swoim „Liczniku elektromobilności” Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, po kraju jeździ ponad 45 tys. całkowicie elektrycznych aut osobowych, dostawczych i ciężarowych. W czerwcu 2023 r. w Europie pierwszy raz w historii sprzedano więcej EV niż samochodów z silnikiem diesla.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies