Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Rynek ropy jest w stanie szoku. To kolejny powód, by przechodzić na ekologiczny transport

Atak na największą rafinerię w Arabii Saudyjskiej pokazuje negatywne skutki uzależnienia świata od ropy. Chodzi zarówno o klimat, jak i bezpieczeństwo

W ostatnich dniach jesteśmy świadkami największego skoku cen ropy od niemal 30 lat, czyli od ataku Iraku na Kuwejt w 1990 roku. Wystarczyło, że w sobotę 14 września nad ranem szyiccy rebelianci zaatakowali dronami największą rafinerię w Arabii Saudyjskiej. Sytuację dodatkowo zaognił prezydent USA Donald Trump, który zagroził sprawcom odwetem. Ceny ropy poszybowały w górę – na londyńskiej giełdzie baryłka ropy Brent w okolice 70 dolarów, czyli o 10 dolarów drożej niż w ubiegłym tygodniu.

Przeczytaj też: Equinor nie może nazywać gazu czystym paliwem

To zdecydowanie sytuacja kryzysowa, a do tego zapewne nie koniec zawirowań na globalnych rynkach ropy. W Polsce paliwo jeszcze nie drożeje. Spółki paliwowe wyjaśnią to tym, że kupują surowiec w długoterminowych kontraktach. W praktyce mamy już w kraju wręcz historyczną tradycję utrzymywania cen paliw na poziomie 4,99 zł za litr w okresie kampanii wyborczej.

Przeczytaj też: Spółki z GPW zupełnie nie rozumieją kwestii klimatu

Jeśli jednak kryzysowa sytuacja w Arabii Saudyjskiej będzie się utrzymywać, czeka nas okres nowego wzrostu cen ropy, czyli drożejącego transportu i wzrostu cen wszystkich towarów. A to kolejny przykład na to, że uzależnienie od niej gospodarek nie jest niczym dobrym. Przede wszystkim zaś spalanie węgla, ropy i gazu niebezpiecznie przegrzewa ziemską atmosferę.

– Obecny kryzys pokazuje również, że elektryfikacja transportu w oparciu o lokalne źródła energii, głównie OZE, to kierunek strategiczny ze względów bezpieczeństwa – podsumowuje Joanna Maćkowiak-Pandera, szefowa think-tanku Forum Energii. Międzynarodowe media donoszą, że obecna sytuacja może wręcz doprowadzić do wojny na Bliskim Wschodzie.

KATEGORIA
ENERGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies