Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Rzeczywistość kontra deklaracje. Kiedy wybieramy środek transportu, troska o środowisko się nie liczy

Najnowsze badanie postaw Polaków i Polek zleciła firma Beesafe

Polki i Polacy w sondażach deklarują, że zależy im na klimacie i przykładają wagę do tego, jak na niego wpływają. 81 proc. uczestników opublikowanego w marcu tego roku badania „Ekologiczne zachowania Polaków” oceniło swoją postawę wobec środowiska zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze. Paradoksalnie, w tym samym sondażu, zleconym przez resort środowiska, 47 proc. ankietowanych stwierdziło, że wybiera auto, by dotrzeć do pracy.

Przeczytaj też: Total – mistrzowie greenwashingu. Nowy film dokumentalny

Jeszcze większą rozbieżność między podobnymi deklaracjami a praktyką widać w nowym badaniu GfK zleconym przez firmę ubezpieczeniową Beesafe. Tylko 8 proc. respondentów deklaruje, że wybierając środek transportu, bierze pod uwagę jego wpływ na środowisko. Decyzje o wyborze środka lokomocji częściej podejmujemy choćby ze względu na porę dnia czy natężenie ruchu (22 proc. odpowiedzi) lub to, czy się spieszymy (35 proc.).

Kluczowa przy wyborze środka transportu pozostaje odległość, którą mamy do przebycia. Tę odpowiedź wybrała połowa badanych. Co ciekawe, koszty związane z podróżą nie są najważniejszym czynnikiem, na które zwracamy uwagę – niewiele ponad jedna czwarta (28 proc.) ankietowanych jest właśnie tego zdania. Wygląda więc na to, że do kwestii transportu podchodzimy dosyć pragmatycznie. Czasem po prostu nie mamy wyboru. Mogliście już przeczytać w green-news.pl, że np. polska kolej ma jeszcze sporo do zrobienia w kwestii dostępności połączeń. Dobrze skomunikowane są tylko duże aglomeracje, w mniejszych miastach samochód stał się wręcz koniecznością.

Przeczytaj też: Wiatraki na lądzie do odmrożenia. Jest szansa na przełamanie impasu

To nie pierwsze w ostatnim czasie badanie pokazujące, że choć deklarujemy przywiązanie do ochrony środowiska, to z praktyką jest różnie. W raporcie „Ziemianie atakują” sprawy związane z klimatem były na drugim i trzecim miejscu wśród tych, które budzą obawy Polek i Polaków. Jednak co z tego, skoro około 30 proc. z badanych wychodzi z założenia, że jako jednostka nie ma wpływu na przeciwdziałanie zmianom klimatu. Więcej w tekście Raport, który obala kilka mitów. Nie, młode pokolenie w Polsce aż tak nie interesuje się klimatem.

Image by rawpixel.com

KATEGORIA
KLIMAT
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies