Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Klamka zapadła. Będą kary dla marketów za marnowanie jedzenia

Nowe przepisy zobowiązują też sklepy do prowadzenia kampanii o racjonalnym gospodarowaniu żywnością

Prezydent podpisał ustawę o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. W myśl nowych przepisów, niesprzedana żywność nie może już trafiać na śmietniska. Powinna być przekazywana na cele charytatywne.

Przeczytaj też: Ta dieta jest dobra i dla planety, i dla zdrowia

Markety o powierzchni powyżej 250 m2, których połowa przychodów pochodzi ze sprzedaży żywności, będą musiały zawierać z organizacjami społecznymi umowy na nieodpłatne przekazanie jedzenia, które nie trafi do sprzedaży. Jeśli nie uda im się nawiązać takiej współpracy, sklepy będą musiały zapłacić 10 groszy za 1 kilogram wyrzucanej żywności.

Przeczytaj też: Rolnictwo przyspiesza katastrofę klimatyczną

W Polsce co roku marnuje się 9 mln ton jedzenia – niemal 250 kilogramów rocznie na osobę. Z tego 55 proc. niestety trafia do śmietników w gospodarstwach domowych, z powodu nieprzemyślanych zakupów.

Temu również ma przeciwdziałać nowa ustawa. Markety zostaną zobowiązane do prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych pokazujących klientom jak racjonalnie gospodarować żywnością. Ich minimalny czas trwania to dwa tygodnie rocznie. Wydatki na takie kampanie mają pomniejszać wysokość opłat za marnowanie żywności.

Nowe przepisy dotyczące kar zaczną obowiązywać za sześć miesięcy.

KATEGORIA
LESS WASTE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies