Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
W gdańskiej stoczni powstają najbardziej luksusowe i ekologiczne łodzie świata. Są elektryczne i autonomiczne   

Produkowane w Polsce katamarany Sunreef to zaawansowane technologicznie konstrukcje. Silniki spalinowe zastąpiono w nich elektrycznymi

Sunreef Yachts, międzynarodowy producent ekskluzywnych jachtów ze stocznią w Gdańsku, 11 stycznia br. zaprezentował nowy, najbardziej zaawansowany i zrównoważony produkt – katamaran Sunreef 80 Eco. To jednostka mogąca poruszać się w pełni autonomicznie, do tego dzięki zielonej energii produkowanej na pokładzie.

Firma założona w Polsce przez Francuza Francisa Lappa cieszy się od lat uznaniem na całym świecie. Dzięki nowym ekologicznym łodziom zyskała zupełnie nową klientelę.

Czym charakteryzuje się nowy jacht motorowy z Gdańska? Firma przedstawia elektryczny Sunreef 80 Eco jako „najbardzej zrównoważony, luksusowy katamaran na świecie”. Został zaprojektowany z myślą o dalekich rejsach. Może pływać niezależnie od strefy klimatycznej. Tam, gdzie są słońce i wiatr, wykorzysta zieloną energię. Jeśli dopłynie w rejony chłodne, z małym nasłonecznieniem, przełączy się na silniki spalinowe.

Największym wyróżnikiem są zaprojektowane i wyprodukowane przez Sunreef panele fotowoltaiczne zintegrowane z elementami kompozytowymi. Producent deklaruje, że z powierzchni ponad 160 m2 fotowoltaiki może osiągnąć do 36 kWp mocy. W optymalnych warunkach taka ilość energii wystarczyłaby na codzienne ładowanie samochodu klasy Nissana Leaf i utrzymanie podstawowych sprzętów na pokładzie.

Przeczytaj też: Bałtyk jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych mórz na świecie

Żywotność paneli Sunreef ma wynosić od 25 do 30 lat – podobnie jak tych stosowanych na lądzie. Konstrukcja pozwala w łatwy sposób wymieniać uszkodzone elementy, gdyby jakiś panel uległ zniszczeniu. Zastosowana technologia pozwala zachować panelom sprawność zarówno przy niskich, jak i wysokich temperaturach otoczenia. Fotowoltaiczna „skóra” to nie jedyne źródło energii. Jacht motorowy został wyposażony także w żagiel. Producent zadbał o to, by zielona energia była zmagazynowa. W tym celu został w Sunreef opracowany ultralekki magazyn energii.

Na pokładzie zamontowano także nowoczesne odsalarki, efektywną klimatyzację. Kadłub, nadbudowa czy meble mogą być zbudowane z bazaltu i lnu – naturalnych surowców; pokład z naturalnego drewna, a żagiel z materieału zdatnego do recyklingu. Reszta wyposażenia zależy już od tego, co chce mieć zamawiający.

Przeczytaj też: Carlos Sainz w Rajdzie Dakar 2022 testuje możliwości zelektryfikowanego Audi

Jesienią 2021 roku Sunreef podpisał umowę na budowę katamaranu Sunreef 60 Eco z dwukrotnym mistrzem świata Formuły 1, Fernando Alonso. Związki Sunreef z motosportami nie ograniczają się tylko do sprzedawania zrównoważonych łodzi gwiazdom tej dyscypliny. Francis Lapp, założyciel firmy, to wielki fan motoryzacji, uczestnik Rajdów Paryż-Dakar i Africa Eco Race. Do Polski po raz pierwszy przyjechał właśnie z powodu rajdu samochodowego. Kraj go na tyle zauroczył, że postanowił tu rozwijać biznes. Za jego sprawą stocznia Sunreef w Gdańsku jest rozpoznawana i ceniona w największych portach świata.

Firma jest partnerem pierwszego zwycięskiego zespołu ścigającego się w premierowym sezonie elektrycznej serii off-roadowej Extreme E. Właściciel tego zespołu, Nico Rosberg, były mistrz świata Formuły 1, jest z kolei ambasadorem marki i wielkim promotorem greentechów.

Elektryczne i autonomiczne statki to także przyszłość transportu towarów. Pierwsze testy już są prowadzone. Jak zapewniają firmy technologiczne, wysyłanie autonomicznych kontenerowców z Azji do Europy niebawem będzie standardem.

Zainteresowanie łodziami, które wykorzystują najnowsze osiągnięcia techniki w zgodzie z naturą, rośnie. Przybywa portów, które ograniczają możliwość wchodzenia do nich na silnikach spalinowych. Takie ograniczenia mogą obejmować porty, które znajdą się w strefach czystego transportu. Redukcje emisji z żeglugi to ważny element propozycji regulacyjnych zawartych w pakiecie „Fit for 55”. Mający w Polsce siedzibę producent będzie na te regulacje przygotowany.

Przybywa projektów, w których elektryfikowane są pływające już jednostki, od promów po duże wycieczkowce. Dla polskich stoczni rozwój tego segmentu rynku może oznaczać szybki wzrost, bo w projektach ekokonwersji, czyli przerabiania łodzi ze spalinowych w elektryczne, brały już udział.

Zdjęcia: mat. prasowe Sunreef

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies