Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Podróż pociągiem może być naprawdę ekologiczna. PKP pozwala porównać emisyjność środków transportu

PKP chce edukować pasażerów. Można już sprawdzić ślad węglowy podróży kupując bilet u przewoźnika

PKP Intercity dodało w swojej wyszukiwarce informację o śladzie węglowym wybieranej podróży (w porównaniu z innymi środkami transportu). Dzięki temu można przekonać się, że kolej to najbardziej ekologiczny sposób podróżowania na większe odległości. Według danych Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) ślad węglowy kolei to zaledwie 28 gramów CO2 na każdy tzw. pasażerokilometr. To ponad trzykrotnie mniej niż w przypadku autokaru lub samochodu osobowego. Najbardziej zanieczyszczający jest pod tym względem transport lotniczy (aż 244 g CO2/pkm).

– Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Co więcej, kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego – tłumaczy Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Przeczytaj też: Zielona energia dla kolei w Polsce. Na razie DB Cargo

Aż 85 proc. taboru PKP Intercity nie emituje spalin. Najnowocześniejsze pojazdy: Pendolino, PesaDART i FLIRT3 były już projektowane z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska (także jeśli chodzi o materiały, z których są wykonane). Jednak również spalinowe lokomotywy serii SM/SU42 (najpopularniejsza seria lokomotyw w PKP, produkowana zasadniczo do lat 90. i wciąż wykorzystywana) po modernizacji są wyposażone w silniki z zamkniętym układem wentylacji i odsysania wyziewów oleju oraz w napęd hybrydowy (z bezemisyjnymi silnikami pomocniczymi). Naprawy, konserwacja i czyszczenie pojazdów też podlegają europejskim normom ochrony środowiska. Nie dotyczy to zresztą tylko samego taboru: zgniatarki do odpadów pozwoliły zmniejszyć ich objętość o 80 proc., a w WARS wprowadzono biodegradowalne opakowania z trzciny cukrowej.

Przeczytaj też: Energetyczne innowacje na bocznicy kolejowej

PKP Intercity oblicza, że w ubiegłym roku pasażerowie przyczynili się do zmniejszenia emisji CO2 o 460 tys. ton. To nie wszystko: PKP Intercity na swojej stronie internetowej radzi pasażerom, co mogą zrobić, aby uczynić podróż jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska. To proste gesty: zastąpienie papierowego biletu elektronicznym, zgniatanie opakowań przed ich wyrzuceniem, korzystanie z wielorazowych kubków. Kolejarze zachęcają też, by po dojechaniu na miejsce korzystać z transportu zbiorowego lub roweru (który zresztą też można zabrać do pociągu).

KATEGORIA
EKOLOGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies