Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Jako prototyp zachwycał. Co skrywa wersja produkcyjna pierwszego auta elektrycznego ze stajni Seata?

Cupra to sportowa linia marki Seat, a model Born, to brat bliźniak volkswagenowskiego ID.3. Niedawno zadebiutował i zdaje się, że ma do zaoferowania więcej niż niemiecki krewny

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam ten prototypowy model, a było to dwa lata temu na targach motoryzacyjnych, pomyślałam: A Star Is Born. Występował tam jeszcze jako Seat el Born i przyciągał tłumy ciekawskich. Już wtedy był bardziej wyrazisty, drapieżny niż Volkswagen ID.3, z którym Born dzieli najważniejsze podzespoły i bryłę. Zarówno on jak i ID.3 powstały jako auta masowe, mające zastąpić najchętniej kupowane modele spalinowe tych marek, samochody dla ludu. Jak to auto zmieniło się w ciągu ostatnich dwóch lat?

Cupra Born zasadniczo nie różni się rozmiarami od niemieckiego krewnego, ma nieco ponad 4,3 m długości, 1,8 m szerokości i ponad 1,5 m wysokości. Rozstaw osi daje nadzieję na komfortową jazdę i wynosi dokładnie 2767 mm, czyli mniej więcej tyle co w chętnie kupowanym spalinowym Volkswagenie Passat B8. Bagażnik ma 385 litrów pojemności. Autem może podróżować pięć osób.

Przeczytaj też: Czy będą nas straszyć cmentarzyska elektrycznych samochodów?

Klienci będą mogli wybierać spośród trzech wariantów pojemności akumulatorów trakcyjnych: 45 kWh, 58 kWh i 77 kWh. Producent zaproponuje im też dwa silniki elektryczne o mocy 150 KM lub 204 KM. Zapowiedziano możliwość dokupienia pakietu e-Boost, który charakteryzuje zwiększenie chwilowej mocy silnika do 231 KM. I tu już możemy mówić o sportowym rodowodzie marki, bo sprint od 0 do 100 km/h zajmie Bornowi 6,6 s. W wersji podstawowej Born przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s., ponad dwustukonny silnik daje osiągi porównywalne z Nissanem Leaf II generacji, czyli 7,9 s. Wszystkie wersje mają tylny napęd. Maksymalna prędkość Born to 160 km/h.

Przeczytaj też: Przyszłość Volkswagena jest jasna i elektryczna

Wnętrze auta to połączenie ekologii i technologii, ale ze sportowym zacięciem. W porównaniu z ID.3. jest bardziej wyraziste, a okraszone miedzianymi detalami budzi sportowe skojarzenia. Tekstylia wykorzystane we wnętrzu są zrobione z plastikowych odpadów.

Jaki zasięg oferuje Born? W zależności od wybranej opcji od 340 km do 540 km. Maksymalna moc ładowania to 125 kW, co powinno pozwolić na pobranie w 7 minut energii potrzebnej do przejechania 100 km.

Produkcja Borna ma się rozpocząć we wrześniu, pierwsze egzemplarze trafią na rynek w 2022 roku. Na razie nie wiemy nic o cenie auta, ale punktem odniesienia i w tym przypadku będzie zapewne ID.3. W Polsce cennik elektrycznego VW zaczyna się od 136 890 zł.

Ambasadorem marki Cupra jest aktor Daniel Bruhl, który w filmie promocyjnym prezentuje zalety auta elektrycznego.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies