Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Po co strefa czystego transportu w Warszawie? Tych argumentów pewnie jeszcze nie znasz

Utworzenie w stolicy strefy czystego transportu pomogłoby lepiej chronić zdrowie mieszkanek i mieszkańców miasta

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) rozpoczęła kampanię „Strefa Czystego Transportu – zmiana, o której warto rozmawiać”. Organizatorzy chcą przekonać władze i mieszkańców Warszawy, że strefa czystego transportu (SCT) to dobry sposób na poprawę jakości powietrza w stolicy.

SCT to obszar miasta, w którym mogą poruszać się swobodnie tylko pojazdy zero- i niskoemisyjne. Strefy te z powodzeniem funkcjonują w wielu miastach Europy, np. Berlinie, Paryżu czy Londynie. W Polsce ich tworzenie (przez samorządy) przewiduje ustawa o elektromobilności, ale do tej pory zdecydowali się na to tylko radni Krakowa. Tymczasem tzw. niska emisja – główne źródło zanieczyszczenia powietrza w Polsce – w dużych miastach pochodzi nawet w 60-80 proc. z transportu.

Przeczytaj też: Czy jesteś już gotowy na wprowadzenie zakazu sprzedaży aut spalinowych?

W Warszawie dopuszczalne poziomy stężenia najgroźniejszych zanieczyszczeń spowodowanych transportem są przekraczane od lat. Tysiące przedwczesnych zgonów rocznie, zwiększone ryzyko groźnych chorób i nasilenie ich przebiegu, upośledzenie rozwoju dzieci wychowujących się w mieście to najpoważniejsze, choć nie jedyne konsekwencje zanieczyszczenia powietrza. – Zły stan powietrza, zgodnie z wyliczeniami The European Public Health Alliance, kosztuje miasto ok. 4,2 mln euro euro rocznie – alarmuje prezes FPPE Marcin Korolec. Maciej Sikorski pisał o tym, że do niedawna wpływ spalin na zdrowie był niedoszacowany.

Przeczytaj też: Słyszysz, że elektryki zanieczyszczają miasto? Poznaj fakty

FPPE proponuje, by warszawska SCT była dostępna także dla pojazdów spalinowych, ale spełniających odpowiednie normy według klasyfikacji Euro. Według FPPE kryterium wjazdu powinno być spełnianie normy co najmniej Euro 4 dla samochodów benzynowych (wyprodukowanych po 2006 roku), a Euro 5 dla pojazdów z silnikiem diesla (wyprodukowanych po roku 2011). Usunęłoby to najbardziej trujące pojazdy z warszawskich ulic bez paraliżowania życia osób mieszkających i pracujących w Warszawie. – Proponowana przez nas SCT to łagodna i ewolucyjna droga do zmiany. Nie postulujemy radykalnych, rewolucyjnych ograniczeń – podkreśla Hubert Różyk, koordynator akcji.

Strefy czystego transportu to jeden elementów nowej strategii mobilności, przedstawionej w grudniu 2020 roku przez Komisję Europejską.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies