Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Paryż chce oddychać czystym powietrzem. Pomoże w tym strefa czystego transportu

Władze miasta realizują też program „Paryż oddycha”. W dni wolne od pracy na niektórych ulicach Paryża obowiązuje całkowity zakaz poruszania się samochodem

W Polsce strefy czystego transportu to wciąż pomysł, na który patrzy się z ogromną dozą sceptycyzmu. Tymczasem ograniczanie ruchu samochodów w miastach i przesiadanie się na inne środki transportu w odczuwalny sposób prowadzi do redukcji zanieczyszczeń powietrza i hałasu. W efekcie rośnie komfort życia mieszkańców.

Na tego typu rozwiązania już od dłuższego czasu decydują się kolejne europejskie miasta. W green-news.pl możesz przeczytać o tym, z jakim skutkiem strefy czystego transportu udało się wprowadzić m.in. w Berlinie i Londynie.

Przeczytaj też: Samochody na prąd pomoże ładować robot Volkswagena

Paryż to kolejna stolica europejska, która skutecznie ogranicza emisje z pojazdów i konsekwentnie eliminuje z ruchu najbardziej zanieczyszczające powietrze auta. Pandemia koronawirusa jeszcze te działania zdynamizowała (więcej szczegółów tutaj czy tutaj).

Początkowo działania mające na celu ograniczenie ruchu pojazdów były wprowadzane w Paryżu sporadycznie i okresowo, np. w czasie podniesionego poziomu stężenia cząstek stałych czy tlenków azotu. Stała strefa niskiej emisji ZCR (fr. zone à circulation restreinte – ZCR) została wprowadzona w 2017 roku i początkowo objęła tylko centralną część miasta. Od 1 lipca 2019 roku strefa objęła obszar metropolitarny, obejmujący Paryż oraz 79 otaczających go gmin.

Wprowadzanie coraz ostrzejszych norm w strefie niskiej emisji dla pojazdów osobowych i dostawczych podzielono aż na sześć etapów. Ostatni z nich przypada dopiero na 2024 rok:

  • od 1 stycznia 2017 roku – wjazd do strefy wyłącznie dla pojazdów spełniających co najmniej normę Euro 2 dla silników diesla i Euro 1 dla silników benzynowych,
  • od 1 lipca 2017 roku – wjazd do strefy wyłącznie dla pojazdów z min. Euro 3 dla silników diesla i Euro 1 dla silników benzynowych,
  • od 4 lipca 2019 roku – wjazd do strefy wyłącznie dla pojazdów z min. Euro 4 dla silników diesla oraz Euro 2 dla silników benzynowych,
  • od lipca 2021 roku – wjazd do strefy wyłącznie dla pojazdów z min. Euro 4 dla silników diesla oraz Euro 2 dla silników benzynowych,
  • od 2022 roku – wjazd do strefy wyłącznie dla pojazdów z min. Euro 5 dla silników diesla oraz Euro 4 dla silników benzynowych,
  • od 2024 roku – zakaz wjazdu do strefy dla pojazdów z silnikiem diesla; pojazdy z silnikiem benzynowym będą musiały spełniać min. normę Euro 5.

Paryska strefa niskiej emisji ZCR nie obowiązuje przez całą dobę. Zakazy obowiązują od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-20:00.

Kontrola pojazdów odbywa się podobnie jak w Berlinie – na podstawie obowiązkowej nalepki, której kolor wskazuje, jaką normę emisji spełnia dany pojazd. Pojazdy bez wymaganej nalepki mają zakaz wjazdu do strefy i poruszania się w jej granicach. Opłata za jej brak lub naruszenie zakazu wynosi 68 euro (osobowe) lub 135 euro (ciężarowe).

Od 2016 roku władze Paryża realizują także program „Paryż Oddycha” (fr. Paris Respire). Zgodnie z ustalonymi zasadami, w niedziele i święta (dni wolne od pracy) w godzinach od 9:00 do 17:00 na niektórych obszarach i ulicach Paryża obowiązuje całkowity zakaz poruszania się pojazdami – dozwolony jest wyłącznie ruch pieszy i rowerowy. Wybrane ulice i obszary to m.in. jedna z głównych arterii komunikacyjnych Paryża – aleja Champs Élysées, Montmatre czy okolice kanału Saint-Martin.

Przeczytaj też: Apple pracuje nad elektrycznym samochodem?

W ostatnich miesiącach, na skutek wprowadzania ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, na wielu ulicach Paryża wprowadzono dodatkowe ograniczenia ruchu dla pojazdów, a niektóre z nich całkowicie oddano pieszym i rowerzystom. Mer Paryża zadeklarował, że rozszerzenie stref pieszych i rowerowych będzie miało charakter stały, tj. pozostaną po zakończeniu pandemii.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
Jacek Mizak
Aktywny od:27.11.2020 · Dodał(a): 2 artykuły

Inne artykuły tego autora

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies