Rozpoczęcie dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na polskie lotniska było początkiem działań Orlen. Grupa rozszerzyła ofertę i sprzedaje SAF w portach lotniczych w Tallinie, Rydze i Wilnie. Zainwestowała także w brytyjski startup OXCCU
Orlen, poprzez fundusz Orlen VC, zainwestował w technologię spółki OXCCU. Ma ona umożliwić produkcję syntetycznego paliwa poprzez łączenie tzw. zielonego wodoru (wytworzonego przez elektrolizery zasilane z odnawialnych źródeł) z wcześniej wychwyconym dwutlenkiem węgla. Te dwa składniki razem dadzą mniej emisyjne, syntetyczne paliwo dla lotnictwa, nazywane e-SAF.
Rozwiązanie OXCCU bazuje na innowacyjnym katalizatorze, który upraszcza produkcję e-SAF, co przekłada się na niższe koszty wytwarzania tego paliwa. Technologia pozwala również na wykorzystywanie innych mieszanek do produkcji niskoemisyjnego paliwa – SAF.
Różnica między SAF a eSAF jest następująca: SAF to paliwa mniej emisyjne, ale wytwarzane np. z biomasy albo zużytego oleju. Z kolei e-SAF to kategoria, do której zaliczają się syntetyczne paliwa lotnicze wyprodukowane z wodoru (ale zielonego) i dwutlenku węgla, najlepiej wychwyconego (technologia CCUS).
Przeczytaj też: Początek przyszłości paliwa lotniczego SAF
W startup, za którym stoją naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego, zainwestowali już inni paliwowi giganci, jak saudyjskie Aramco czy International Airlines Group (właściciel m.in. British Airways). Dzięki zainteresowaniu i funduszom pozyskanym w kolejnych rundach finansowania technologia OXCCU ma szansę zostać skomercjalizowana na szeroką skalę.
Jednocześnie Orlen rozszerzył swoją działalność związaną z ofertą SAF na kolejne rynki. Zrównoważone paliwo lotnicze od płockiego koncernu trafia do państw bałtyckich, na lotniska w Wilnie, Rydze i Tallinie. Dostarcza je Orlen Lietuva, spółka koncernu działająca na Litwie.
Przeczytaj też: Wałbrzych ze stacją tankowania wodoru
Wcześniej grupa wprowadziła SAF na innym, znanym sobie rynku – w Czechach. Także lotnisko w Pradze korzysta z SAF od Orlen. Wzrost zainteresowania portów lotniczych w Europie dostępnością zrównoważonego paliwa wiąże się z wymogami unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation. Zakłada ono, że SAF ma stanowić co najmniej 2% całej sprzedaży paliwa w 2025 roku. W kolejnych latach ten odsetek narasta, w 2030 ma wynieść 6%.
Fot. założyciele OXCCU
Artykuł sponsorowany