O koncernie Zygmunta Solorza-Żaka jest ostatnio głośno z innych powodów, ale jego zielona działalność notuje coraz lepsze wyniki. Uwagę zwracają także deklaracje związane z wodorem
Grupa Polsat Plus, do której przeniesiono cały wodorowo-odnawialny biznes będący w rękach jednego z najbogatszych Polaków, ma za sobą dobry I kwartał 2025 r. w segmencie zielonej energii. Odnotowała w nim wzrost EBITDA o 15,8 proc. do 57,1 mln zł.
Miało na to wpływ zwiększenie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (OZE). Wytworzono jej o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2024. Wzrost produkcji do 278 GWh napędziło oddanie w ubiegłym roku do użytku dwóch nowych farm grupy, Człuchów i Przyrów, o łącznej mocy 123 MW.
W ubiegłym roku w I kw. elektrownie wiatrowe należące do grupy dostarczyły 52 GWh energii elektrycznej, w tym roku już 105 GWh. W planach na ten rok jest uruchomienie jeszcze jednej farmy wiatrowej – Drzeżewo o mocy 139 MW.
Przeczytaj też: Ponad 250 MW w fotowoltaice, uruchomiono inwestycje na Pomorzu
Wzrost produkcji zanotowały także źródła fotowoltaiczne oraz jednostki spalające biomasę.
Jak podkreślono, grupa Polsat Plus zobowiązała się w strategii do zbudowania „kompletnego łańcucha wartości zielonego wodoru” i udało jej się ten cel osiągnąć. W skład tego łańcucha wchodzą: fabryka wodorowych autobusów NesoBus, stacje tankowania wodoru (pod marką Neso) i elektrolizernię o mocy 2,5 MW w Koninie. Grupa dysponuje również mobilnymi stacjami tankowania H₂ oraz flotę aut transportowych do przewożenia wodoru.
Pisaliśmy na łamach Green-news.pl, że zielony wodór i technologie oraz rozwiązania z nim powiązane przechodzą ostatnio trudny czas w Polsce i nie tylko. Było głośno o wycofaniu się Polenergii z wodorowych planów przy Elektrowni Nowa Sarzyna, a przedstawiciele tej spółki stale akcentują, że nie widzą perspektyw w tym sektorze.
Przeczytaj też: Duża transakcja na polskim rynku OZE między Onde a Eneą
„W obszarze gospodarki zielonego wodoru dostarczyliśmy pierwsze 5 z 26 zamówionych autobusów wodorowych do Chełma oraz wygraliśmy przetargi na łącznie 41 NesoBusów dla Krakowa, Rybnika i Rzeszowa” – podkreśla spółka.
Tak jak w przypadku wielu innowacyjnych przedsięwzięć, tak i w przypadku wodorowych ambicji Polsatu, warto obserwować rozwój zdarzeń. W szczególności że firma realizuje strategię mimo wątpliwości, które pojawiają się w kontekście wodoru.