Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Elektryczne rowery Bolt w trzech polskich miastach. To element strategii rozwoju firmy w Europie

Jednoślady można wypożyczać i zwracać w dowolnych miejscach wyznaczonych stref

Bolt, estońska firma z branży mobilności, udostępniła w Bydgoszczy, Krakowie i Olsztynie pierwsze elektryczne rowery. Wypożyczyć je można dzięki aplikacji. Jednoślady czwartej generacji (wyposażone w GPS, dzięki czemu nie trzeba ich odstawiać na stojaki, wystarczy pozostawić je na terenie stref zwrotu) to solidne konstrukcje, których żywotność przewidziano na 5 lat. Bolt zapowiada wprowadzenie na europejski rynek 16 tys. pojazdów przed końcem br.

Przeczytaj też: We Francji reklamy samochodów mają zachęcać m.in. do jazdy rowerami

Cena wypożyczenia roweru Bolt to 0,5 zł za każdą minutę. Strefa rowerowa pokrywa się z tą, w której dostępne są już hulajnogi operatora. Można je łatwo zlokalizować dzięki nadajnikom GPS. Każdy rower ma zamontowany ekran, na którym wyświetlane są informacje na temat prędkości, poziomu naładowania baterii oraz strefach zwrotu (free floating). Rowery mają ograniczenie prędkości do 20 km/h. Wspomaganie elektryczne załącza się w całym zakresie prędkości. Dodatkową przydatną funkcją, w którą je wyposażono, jest bezprzewodowa ładowarka do telefonów i koszyk. Elektryczne rowery można wypożyczać od soboty 23 kwietnia.

Przeczytaj też: Rower częścią transportu publicznego? Nowa rezolucja ONZ

Pojazdy mają wymienne baterie, co sprawia, że rowerów nie trzeba przewozić do bazy na czas ładowania. Wymieniane będą w nich jedynie baterie – z pustych na pełne. Ich pojemność ma pozwolić na przejechanie ze wspomaganiem około 90 km. Bolt podkreśla, że rama rowerów jest wykonana z aluminium, co daje korzyści środowiskowe, ponieważ ten materiał łatwo poddać recyklingowi.

Wraz z pojawieniem się rowerów elektrycznych w swojej flocie, firma przypomina przepisy dotyczące poruszania się urządzeniami transportu osobistego (UTO) i rowerami:

  • Kierujący rowerem musi korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić;
  • W przypadku ścieżek połączonych z chodnikiem to kierujący rowerem ma zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
  • Warunkowo rowerzyści mogą poruszać się chodnikami. Dotyczy to sytuacji, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
  • Gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), może on jechać po chodnikach lub drogach dla pieszych, ale jest obowiązany jechać powoli i zachować szczególną ostrożność, jak również ustępować miejsca pieszym. Co więcej, rowerzysta musi jechać z prędkością zbliżoną do prędkości, z jaką poruszają się piesi;
  • Rower (podobnie jak hulajnogę) można parkować jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a gdy takich nie ma, należy to zrobić jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika (najbardziej oddalonej od jezdni) oraz równolegle do tej krawędzi;

Estoński startup z branży mobilności poza ofertą przewozów samochodami, wypożyczalni hulajnóg, rowerów i aut na minuty ma także plany związane z rozwojem infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Pisałam o nich w kontekście pojawienia się Eleportu na polskim rynku.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies