Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Jarosław, Wałbrzych i Jelenia Góra najlepiej wypadły w konkursie o dofinansowanie do autobusów elektrycznych

Wśród miast, które starają się o fundusze na elektryczne autobusy, są też uzdrowiska

W drugiej edycji konkursu „Zielony Transport Publiczny” (ZTP) o dofinansowanie do kupna elektrycznych autobusów ubiegają się głównie małe i średnie miasta. Jak poinformował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), pieniądze trafią do 67 miast i gmin. Dzięki temu na drogi wyjedzie 349 autobusów bateryjnych i 48 wodorowych oraz powstanie 277 punktów ładowania i dwie stacje tankowania wodoru.

Najwyżej zostały ocenione wnioski złożone przez Jarosław, Wałbrzych i Jelenią Górę. Wśród gmin starających się o środki z Funduszu są również uzdrowiska takie jak Rabka-Zdrój, czy Duszniki-Zdrój jedne z najbardziej zasmogowanych, z powodu kopciuchów, miejscowości w Polsce. Łącznie o wsparcie wystąpiło aż sześć uzdrowisk.

Przeczytaj też: Ranking czystych miast i tu reprezentanci Polski w ogonie

Program „Zielony Transport Publiczny” ma pomóc samorządom w wymianie lub budowie transportu publicznego w oparciu o zeroemisyjne pojazdy, a takie są elektryczne autobusy – bateryjne i wodorowe. Druga odsłona konkursu skierowana była przede wszystkim do mniejszych samorządów. Rozbudowa taboru ma tam dwa zadania: walkę z wykluczeniem transportowym i poprawę jakości powietrza. Jak pokazują doświadczenia miast takich jak Jaworzno czy Warszawa, jednym z najistotniejszych elementów zamówienia i ważną częścią ich budżetu jest budowa sieci ładowania.

Jeśli chodzi o wodór, to wybrane w konkursie samorządy, które zdecydowały się na zakup wodorowców i budowę stacji tankowania, będą przecierać szlaki. Na razie w Polsce działają nieliczne mobilne stacje wodoru uruchamiane do obsługi niewielkich flot samochodowych i autobusów. Obecnie trwają testy tego rozwiązania w Jaworznie. Gdzie wyjadą na drogi wodorowce? W Andrychowie, Rybniku, Świdniku i Wałbrzychu.

Przeczytaj też: Autonomiczne pojazdy na testach w Polsce

Wodorem w obu naborach zainteresowało się niewiele gmin. Wnioski o dofinansowanie tego typu autobusów dotyczyły nieco ponad 100 pojazdów. Umowy z Funduszem będą umożliwiały podniesienie kompetencji w zakresie obsługi pojazdów i ich eksploatacji.

Łączna wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych przez Fundusz do kolejnego etapu konkursu to ponad 1,26 mld zł. Specjaliści z NFOŚiGW szacują, że blisko 800 mln zł trafi do samorządów w formie bezzwrotnych dotacji, a ponad 136 mln zł jako niskooprocentowane pożyczki.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies