Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Oto lista dziesięciu postulatów szefa Volkswagena. Priorytety to klimat i transport

Hebert Diess zwięźle opisał jak wyobraża sobie politykę transportową i energetyczną kraju. Czy znajdzie zrozumienie wśród partii tworzących koalicję rządzącą?

Herbert Diess, stojący u sterów największej na świecie firmy motoryzacyjnej Volkswagen, w mediach społecznościowych zamieścił swoją propozycję dziesięciu działań na rzecz klimatu w zakresie transportu i energetyki. Liczy, że staną się w Niemczech elementem rozmów koalicyjnych po zakończonych właśnie wyborach do Bundestagu.

– Fakt, że zmiany w polityce klimatycznej, odbudowa gospodarki i cyfryzacja są wysoko na liście priorytetów, stanowi dobrą podstawę do negocjacji koalicyjnych. Pomyśleliśmy o tym i chcielibyśmy, aby w negocjacjach uwzględniono następujących 10 punktów – napisał na swoim profilu Twitter Herbert Diess.

Przeczytaj też: Nowa strategia Volkswagena – samochody to dla nich za mało

– Co do kształtu koalicji, to jest niemal pewne, że w nowym rządzie Zieloni obejmą ministerstwa energii i transportu. Pytaniem otwartym pozostaje, czy partnerem koalicyjnym liberałów i Zielonych będą chadecy czy SPD, czyli czy rządzić będzie koalicja jamajkańska, czy kenijska (nazwy pochodzą od układu kolorów, jakie przypisuje się poszczególnym koalicjantom). W następnym rządzie to te właśnie resorty będą spierały się z innymi o przyspieszenie celów klimatycznych, np. poprzez ustanowienie minimalnej stawki za emisje CO2. Na szczeblu unijnym następny niemiecki rząd będzie popierał ambitne cele redukcji CO2, ale jak bywało to wcześniej, cele dla sektora motoryzacyjnego muszą być zgodne z możliwościami i strategiami największych producentów – tłumaczy Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Jakie propozycje padły ze strony Diessa?

  1. Osiągnięcie 65 euro za tonę CO2 w 2024 r. Tylko dostrzegalne środki prowadzą do dekarbonizacji – ten postulat dotyczy krajowego systemu handlu prawami do emisji z ogrzewnictwa i transportu.
  2. Koniec dopłat do paliw kopalnych i zdecydowane wyjście z węgla – Niemcy osiągneli konsensus polityczny w tej sprawie. Energetyka węglowa już teraz ugina się pod ciężarem unijnego systemu handlu prawami do emisji (EU ETS).
  3. Rozbudowa odnawialnych źródeł energii do co najmniej 255 GW do 2030 r. Zielona energia ma być dostępna 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu dzięki szybszej rozbudowie sieci – to model, do którego Niemcy już dążą, niezależnie od umowy koalicyjnej.
  4. Koncentracja na pojazdach transportu publicznego i komunalnych z napędem elektrycznym – dodatkowo ważną rolę w transformacji odegra kolej, która w ciągu kilku lat chce podwoić liczbę pasażerów.
  5. Utrzymanie premii zakupowych dla pojazdów elektrycznych i ich stopniowe zmniejszanie do 2025 roku – ten postulat może wzbudzić kontrowersje w rozmowach koalicyjnych. FPD nie popiera dopłat i sugeruje, że efektywniejsze będzie wyższe opodatkowanie paliw kopalnych.
  6. Ładowanie powinno być dostępne tak samo, jak tankowanie: będzie to wymagać masowej promocji i rozbudowy infrastruktury ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych. Ten postulat znajdzie zrozumienie w rządzie: od wielu lat sektor motoryzacyjny jest w dialogu z politykami i żadna ze stron nie kwestionuje konieczności budowy infrastruktury do ładowania i przyjmowania krajowych celów w tym zakresie.
  7. Zielony wodór jest drogi i energochłonny. Jest jednak pilnie potrzebny w przypadku produkcji ekologicznej stali i dekarbonizacji branż takich jak chemiczna i budowlana – branża motoryzacyjna szuka sposobów na zazielenienie łańcucha dostaw, stąd zwrot ku wodorowi. Taka strategia nie spotka się z krytyką ze strony partii wchodzących w skład koalicji.
  8. Życie w mieście ma się opłacać. Promocja rowerów, e-rowerów i zelektryfikowanych usług car-sharingu jest koniecznością. Zrównanie ridepoolingu z transportem publicznym – tym postulatem Diess zwraca uwagę na to, że liczy się w transformacji polityka miejska i samorządy są równie istotne z perspektywy zmiany, jak władze centralne.
  9. Udostępnianie w uczciwy i bezpieczny sposób danych z pojazdów. Zadbanie o cyberbezpieczeństwo – Volkswagen poważną część swoich dochodów planuje uzyskiwać z zapewniania mobilności, a nie sprzedaży aut. Same kwestie cyberbezpieczeństwa wydają się kwestią bezsporną, zwłaszcza że transport w Niemczech ma się w najbliższych latach autonomizować, o czym Diess wspomina w punkcie ostatnim.
  10. Autonomiczna jazda to nasza przyszłość – gwarancja kompleksowego dostępu do sieci 5G.

Przeczytaj też: Najważniejsze wydażenie motoryzacyjne w Niemczech to greenwashing?

– Postulaty Diessa nie są kontrowersyjne i odpowiadają nastrojom w niemieckiej polityce i w niemieckim biznesie. Wiele jego postulatów zostało już wdrożonych w życie przez poprzedni rząd, który przyjął w 2019 roku ustawę o ochronie klimatu. Polityka klimatyczna jest priorytetem w Niemczech. Do tego celu dostosowują się również firmy. Najwięksi niemieccy producenci samochodów jak Volkswagen i Daimler stawiają jednoznacznie na technologię bateryjną – podsumowuje Bajczuk.

Zdjęcie: mat. prasowe Volkswagen

KATEGORIA
TRANSFORMACJA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies