Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Polacy wicemistrzami Europy w zawodach samochodów z napędem słonecznym

Lodz Solar Team otrzymał srebrny puchar w mistrzostwach iLumen European Solar Challenge. To kolejne zwycięstwo polskiej ekipy

Zakończony 19 września br. 24-godzinny wyścig iLumen European Solar Challenge (iESC) dał zespołowi z Łodzi srebrny puchar. Napędzany energią ze słońca Lodz Solar Team (LST) przejechał w ciągu doby 235 okrążeń, czyli 945 km na zaledwie jednym ładowaniu. Średnia prędkość w czasie wyścigu wyniosła około 40 km/h.

Polski zespół po raz kolejny startował w klasie Cruiser. Jej regulamin dopuszcza wielokrotne ładowanie pojazdów, ale uczestnicy robią wszystko by je ograniczać. Polski zespół wybrał strategię długiej jazdy bez ładowania. To było spore zaskoczenie dla pozostałych uczestników. Drużyna mogła sobie na to pozwolić, wykorzystała baterię o pojemności 60 kWh (podobnej wielkości ma najmocniesza wersja Nissana Leaf). W samochodzie drogowym to około 400 km zasięgu.

Tym razem do Belgii przyjechał samochód Eagle Two – druga generacja solarnego auta z Łodzi. Współzawodnictwo obyło się na byłym torze Formuły 1 – Zolder Circuit. Jego długość to 4,011 km.

Przeczytaj też: Samochód solarny? Realna alternatywa dla baterii?

Ocenie podczas współzawodnictwa w klasie Cruiser poddawane były: efektywność samochodu w przeliczeniu na 1 kWh energii, czas najszybszego okrążenia, miejsce zajęte w kwalifikacjach oraz użyteczność pojazdu – te stanowią połowę składnika oceny. Druga połowa to liczba pokonanych okrążeń.

Dwa lata temu polskiej ekipie udało się wywalczyć pierwsze miejsce na podium. W tegorocznej edycji w klasie Cruiser zakwalifikowanych zostało sześć zespołów, w tym dwa z Polski, wspomniany LST oraz PUT Solar Team z Poznania. Niestety dla tego drugiego weekend wyścigowy okazał się pechowy, awaria elektroniki unieruchomiła auto.

Po tytuł mistrzowski w klasie Cruiser sięgnął Solar Car team University Bochum z Niemiec, brązowy medal trafił w ręce drugiego z zespołów Uniwersytetu Bochum. W klasie Challenger, samochodów jednomiejscowych, nie było uczestników z Polski. Na podium stanęli Belgowie z Agoria Solar Team – zwycięzcy poprzedniej edycji.

Przeczytaj też: Rosja ma ambitne plany rozwoju elektromobilności. Będzie produkcja e-aut

Zespół Lodz Solar Team to projekt studentów Politechniki Łódzkiej działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Miłośników Motoryzacji Instytutu Maszyn Przepływowych Wydziału Mechanicznego. Projekt wystartował w 2015 roku, zespół zaprezentował wtedy pierwszy tego typu polski samochód – Eagle One. Debiutancki start w zawodach Bridgestone World Solar Challenge w Australii dał mu najlepsze miejsce wśród debiutantów i nagrodę Safety Award za najbezpieczniejszą konstrukcję pojazdu. Łódzki Solar Team ma za sobą trzy starty w Bridgestone World Solar Challange edycje: 2015, 2017 i 2019. W 2016 roku LST brał udział w Sasol Solar Challange – wyścigu na trasie z Pretorii do Kapsztadu w RPA. W 2018 roku na torze w Belgii, mimo deszczu, Polakom udało się wywalczyć zwycięstwo.

iESC to prestiżowa impreza, która pozwala zespołom doskonalić technologie wytwarzania energii z paneli fotowoltaicznych na potrzeby samochodów elektrycznych. Na doświadczeniach zdobytych podczas przygotowań i startów w iESC bazuje holenderski startup Lightyear. To oni zbudowali pojazd solarny, z niewielką baterią, który jest w stanie pokonać nawet 700 km na jednym ładowaniu. Więcej o tym aucie przeczytasz tutaj. Już kilku producentów aut z wtyczką testuje fotowoltaikę na dachach pojazdów. Poza wspomnianym Lightyear One, takie rozwiązanie zastosował niemiecki startup Sono Motors w modelu Sion. Niemcy deklarują, że zasięg ich auta może się zwiększyć, w naszej szerokości geograficznej, w ciągu doby nawet o 30 km.

Zdjęcie: mat. prasowe Lodz Solar Team

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies