Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Stare baterie z autobusu dostaną nowe życie. Rusza innowacyjny projekt

Tauron wykorzysta baterie wymontowywane z autobusów elektrycznych Solarisa. Zbuduje z nich stacjonarny magazyn energii. To pierwsza taka współpraca w Polsce

Projekt Second Life ESS (Energy Storage System) realizowany przez Tauron, Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology to innowacyjne przedsięwzięcie, które pokazuje, że dawanie bateriom drugiego życia może stać się częścią energetycznego biznesu.

– Magazyny budowane z wykorzystaniem ogniw litowo-jonowych będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury. Mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych – wyjaśnia Jerzy Topolski, wiceprezes Taurona ds. zarządzania majątkiem.

Przeczytaj też: Miasta staną się strefami czystego transportu

Akumulatory w autobusach po wielu cyklach ładowania i rozładowywania tracą pojemność, zmniejszając zasięg pojazdu. – W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma poniżej 80 proc. pierwotnej pojemności. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w zastosowaniach stacjonarnych. Stąd idea, by dać bateriom drugie życie – mówi Łukasz Chełchowski, dyrektor biura rozwoju Solarisa.

Wraz ze wzrostem produkcji energii z odnawialnych źródeł (OZE), jej magazynów będzie przybywać. Dzięki nim nadwyżka prądu nie będzie przesyłana do sieci, tylko magazynowana i zużywana później przez lokalnych odbiorców. Baterie mogą stabilizować sieci niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie. Mogą też wspierać stacje ładowania pojazdów elektrycznych, jako element inteligentnej infrastruktury energetycznej.

Dotychczas nie zrealizowano zbyt wielu tego typu projektów, z dość banalnego powodu – na rynku nie było jeszcze wielu wyeksploatowanych baterii. Do magazynu tworzonego przez Impact, Solaris i Tauron trafi bateria z autobusu jeżdżącego w Jaworznie. Jej pojemność to 160 kWh, czyli dwa razy więcej niż w Tesli Model 3 lub tyle co w czterech Nissanach Leaf.

Przeczytaj też: Pierwsze szkolne autobusy elektryczne czekają na uczniów

Projekt Second Life ESS jest realizowan w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Prace nad prototypowym magazynem energii potrwają do jesieni 2022 roku. Na świecie funkcjonują już magazyny zbudowane z baterii samochodowych, m.in. zasilanie awaryjne na stadionie Ajax Amsterdam zapewniają baterie z Nissanów Leaf. Solaris produkuje elektryczne autobusy od 10 lat.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies