Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Od bawełny z laboratorium po poliester z gazów cieplarnianych – H&M nagradza innowacyjne projekty

Firma poinformowała o rezultatach kolejnej edycji Global Change Awards

Koncern odzieżowy H&M mierzy się z wizerunkowami problemami. Jego działalność nie ma dużo wspólnego z gospodarką zrównoważoną. Widać jednak, że pod presją konsumentów i mediów firma stara się choć częściowo to zmieniać. Działania na tym polu wspiera fundacja H&M Foundation, która właśnie ogłosiła wyniki tegorocznej edycji Global Change Awards. Celem inicjatywy jest znajdowanie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą zmniejszać wpływ ludzi na środowisko. Konkurs cieszy się dużą popularnością. W tegorocznej edycji nadesłano blisko 6 tys. zgłoszeń ze 175 państw. Wybrano sześć najlepszych pomysłów i w tym wąskim gronie rozdysponowano milion euro.

Przeczytajcie także: Skąd wziął się koronawirus? Z działalności człowieka

H&M Foundation podała, że od roku 2015, gdy impreza wystartowała, zgłoszono ponad 20 tys. pomysłów z przeszło 200 krajów. To pokazuje, że nie brakuje ludzi chcących zmieniać świat na lepsze, a pomysłów jest cała masa.

Jakie innowacje nagrodzono w tegorocznej edycji Global Change Awards? Nagrodę główną wynoszącą 300 tys. euro zgarnął startup GALY za projekt Incredible Cotton. Wykorzystał on biotechnologię do produkcji bawełny w laboratorium. W jakimś stopniu przypomina to pomysł firmy C16 Biosciences, by wytwarzać sztuczny olej palmowy. Nagrodę wysokości 250 tys. euro otrzymał Werewool za Feature Fibres, czyli tworzenie tkanin na poziomie DNA.

Przeczytajcie także: Efekt koronawirusa: mniej nie zawsze rozsądnych modowych zakupów

Kolejne trzy nagrodzone startupy otrzymały po 150 tys. euro. Firma TextileGenesis zaprezentowała projekt Tracing Threads, który wykorzystuje technologię blockchain do śledzenia włókien ekologicznie zrównoważonych. Z kolei SeaChange Technologies zaproponował rozwiązanie o nazwie Zero Sludge. Ma ono na celu oddzielanie ze ścieków toksycznego szlamu. Listę zamyka pomysł Airwear przedstawiony przez startup Fairbrics. W tym przypadku celem jest przekształcanie gazów cieplarnianych w poliester.

Przeczytajcie także: H&M wyprodukuje ubrania z używanych jeansów

Warto dodać, że twórcy wszystkich nagrodzonych projektów zostaną zaproszeni do rocznego programu Innovation Accelerator, który współprowadzą Accenture oraz KTH Royal Institute of Technology. Jego celem jest łączenie osób/firm z innowacyjnymi pomysłami oraz biznesu modowego. W teorii ma to przyspieszyć wprowadzanie nowości na rynek. Oby teoria jak najprędzej zamieniła się w praktykę. Zwłaszcza teraz, gdy branża modowa ma okazję do tego, by zastanowić się nad swoją przyszłością po pandemii.

Chociaż 5 mln euro nagród przyznanych od tamtego czasu przez H&M stanowi krok we właściwym kierunku, to zdecydowanie nie mówimy o środkach, które zrewolucjonizują świat. Niestety, w najbliższych latach o pieniądze na wprowadzanie innowacji może być trudno z powodu pandemii koronawirusa i wynikającego z niej kryzysu. Tak zakłada pesymistyczny scenariusz. W tym optymistycznym pieniądze popłyną do startupów szerokim strumieniem, bo to na nich spocznie w znacznym stopniu zadanie rozruszania gospodarki.

KATEGORIA
INNOWACJE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies