Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Volvo XC40 ma być najbezpieczniejszym samochodem z alternatywnym napędem

W pełni naładowana bateria o pojemności 78kWh w tym aucie pozwoli pokonać 400 km

Tej jesieni Volvo wprowadziło na rynek swój pierwszy SUV na prąd. Szwedzki producent, który od lat inwestuje w samochody o napędzie hybrydowym, długo kazał czekać na swoje pierwsze w pełni elektryczne auto. Co wyróżnia Volvo XC40 Pure Electrc SUV? To do czego Szwedzi zdążyli już nas przyzwyczaić, czyli ekstremalnie wysoki poziom bezpieczeństwa.

Przeczytaj też: Ford przedstawia elektrycznego Mustanga

Aby zminimalizować ryzyko śmierci lub urazu w wyniku wypadku z udziałem Volvo, inżynierowie z laboratorium w Göteborgu musieli całkowicie przeprojektować i wzmocnić przednią konstrukcję auta. Przede wszystkim trzeba było poradzić sobie z brakiem silnika i zabezpieczeniem baterii na wypadek kolizji.

Akumulator jest więc chroniony specjalną klatką wykonaną z wytłaczanej aluminiowej ramy, którą osadzono na środku karoserii samochodu, tworząc strefę zgniotu wokół akumulatora. Umieszczenie baterii w podłodze samochodu ma również tę zaletę, że obniża środek ciężkości pojazdu, zapewniając lepszą ochronę przed przewróceniem.

Nadwozie zostało wzmocnione również z tyłu. Elektryczny układ napędowy został tam zintegrowany ze strukturą nadwozia, aby uzyskać lepszy rozkład sił w przypadku zderzenia i zmniejszyć nacisk na osoby siedzące w samochodzie.

Pod względem aktywnych systemów bezpieczeństwa elektryczne XC40 zostało wyposażone w nową technologię – system czujników ADAS (Advanced Driver Assistance System) z oprogramowaniem opracowanym przez firmę Zenuity. Platforma ADAS składa się z szeregu kamer, radarów i sensorów ultradźwiękowych, które dokładnie i w obrębie 360 stopni skanują otoczenie samochodu, odpowiednio wcześnie wykrywając potencjalne zabezpieczenie. Ze względu na skalowalność systemu Volvo zapowiada, że stanie się on podstawą przyszłych samochodów autonomicznych.

Przeczytaj też: Elektryczny hatchback Renault Zoe

W pełni naładowana bateria o pojemności 78kWh pozwoli pokonać 400 km, co w 2019 roku można uznać za niezły wynik. Należy oczywiście pamiętać, że na realny zasięg wpływa nie tylko styl jazdy, ale również temperatura na zewnątrz, jakość dróg, po których porusza się pojazd oraz to, ile energii jest zużywane, np. na ogrzewanie i chłodzenie wewnątrz auta.

Zaopatrując się z specjalny kabel do ładowania o mocy od 3,5 do 11 kW, można uzupełnić 80 proc. baterii energią w czasie do 18 godzin, natomiast najlepsze wyniki (5 godz. ładowania) zapewnia system Volvo Car Wallbox.

Elektryczna wersja XC40 to zapowiedź serii Recharge – aut o napędzie na prąd z logo Volvo. W ciągu kolejnych pięciu lat każdy model w ofercie firmy ma mieć swoją elektryczną wersję do wyboru. Plan jest ambitny – do 2025 roku połowa aut sprzedawanych przez Volvo ma być w pełni elektryczna.

Samochód trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2020 roku. Jego cena nie jest jeszcze znana.

Fot. Volvo

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies