Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Prace nad pierwszą elektrownią jądrową coraz bardziej konkretne

Największe elementy konstrukcyjne dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w pomorskiej gminie Choczewo będą transportowane drogą morską. Już trwają przygotowania do budowy specjalnej konstrukcji

Do 2028 roku powstanie specjalny most do rozładunku materiałów i urządzeń o ponadnormatywnych gabarytach i wadze. Dzięki niemu możliwe będzie dostarczenie urządzeń takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary, a także innych elementów i urządzeń do wyposażenia elektrowni jądrowej na Pomorzu. Inwestorem jest kontrolowana przez Skarb Państwa spółka Polskie Elektrownie Jądrowe.

Przygotowania do zbudowania morskiej konstrukcji do rozładunku (Marine Off-Loading Facility – w skrócie MOLF) już się rozpoczęły. W tym celu uruchomiono dwa postępowania przetargowe, które nadzoruje Urząd Morski w Gdyni. W obu przypadkach już jest po otwarciu ofert.

Przeczytaj także: Maciej Bando przecina spekulacje o atomie na Pomorzu

Pierwszy z prowadzonych przetargów dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko. Dokument ten będzie podstawą do uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia. Część potrzebnych danych została już skompletowana. Zadaniem wykonawcy będzie ich uzupełnienie o kolejne ekspertyzy, m.in. inwentaryzację siedlisk i gatunków chronionych, a także badanie ptaków lądowych. Przewidziane jest na to pół roku od momentu podpisania umowy.

Przedmiotem drugiego postępowania jest opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. W ramach tego zlecenia wykonawca powinien opracować projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu do rozładunku, a także fragment drogi technicznej. Na przygotowanie całej dokumentacji będzie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. O szczegółach obu zamówień można przeczytać na stronie Urzędu Morskiego w Gdyni.

Urząd Morski bada przy tym wpływ realizacji przedsięwzięcia na nadmorski ekosystem.

Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej – mówi cytowana w informacji Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przeczytaj także: Wątpliwości wokół miejsca budowy elektrowni jądrowej na Pomorzu. Ministerstwo Klimatu interweniuje

Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z Programu wieloletniego powstanie również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz właśnie konstrukcja morska do rozładunku (MOLF), do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni.

W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie, określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.

Foto: Freepik

KATEGORIA
ATOM
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies