Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Greta Thunberg na okładce Vogue ostrzega przed greenwashingiem w modzie

Vogue określany jest jako biblia mody. Na skandynawskim rynku zaczął od rozmowy o problemach, z jakimi mierzy się ta branża

W ostatnich dniach na pięciu nordyckich rynkach pojawił się pierwszy w historii, wydawany po angielsku numer Vogue Scandinavia. Na okładce umieszczono zdjęcie młodej szwedzkiej aktywistki klimatycznej Grety Thunberg.

W wywiadzie udzielonym magazynowi Thunberg nie zostawiła na branży odzieżowej suchej nitki. Wytknęła jej nieetyczne działania i stosowanie greenwashingu (to przedstawianie zjawisk i produktów w sposób sugerujący ich pozytywny wpływ na środowisko).

Przeczytaj też: Greta Thunberg kończy 18 lat i jest na liście najbardziej wpływowych aktywistów

Redakcja skandynawskiego Vogue nie obrusza się na słowa Thunberg, wręcz przeciwnie, podkreśla, że zgadza się z jej opiniami. – Branża modowa w dużym stopniu przyczynia się do kryzysu klimatycznego, dodatkowo ma negatywny wpływ na rzesze pracowników i społeczności, które są wykorzystywane do produkcji jednorazowych produktów – powiedziała Greta Thunberg. – Ostatni raz coś nowego kupiłam trzy lata temu i to w second-handzie. Zwyczajnie pożyczam rzeczy od ludzi, których znam – tłumaczyła aktywistka, która na wywiad przyjechała rowerem, z prostym plecakiem na plecach.

Wskazała, że to osoby zatrudnione przez branżę modową są prawdziwymi ofiarami tzw. „fast fashion”, charakteryzującej się brakiem trwałości i agresywnym promowaniem nowych produktów. Thunberg zwróciła też uwagę, że firmy celowo pokazują się w „zielonym” świetle, promując swoje produkty jako wyprodukowane uczciwie, z szacunkiem dla pracowników i troską o środowisko. – Takie działania prawie zawsze są czystym greenwashingiem – podsumowała.

Przeczytaj też: Dzień długu ekologicznego - zabieramy z natury więcej niż może się odrodzić

Wśród tematów, które mają dominować w skandynawskim Vogue są: natura, szacunek do przyrody, zrównoważona konsumpcja i produkcja, zrównoważony styl życia oraz ekokosmetyki. Magazyn ma być drukowany co dwa miesiące w ograniczonej liczbie egzeplarzy, a do czytelniczek i czytelników ma trafiać głównie w wersji elektronicznej. Wydawca podkreśla, że osoby, które kupią Vogue Scandinavia w wydaniu papierowym, otrzymają przesyłkę zapakowaną bez użycia plastiku. Cały proces wydawniczy ma pomóc magazynowi osiągać neutralność pod względem emisji CO2.

Jeśli zaś chodzi o samą Gretę Thunberg, to powstaje film na jej temat. Twórczyni ruchu #FridaysForFuture (Piątki dla przyszłości) pojawi się w obrazie „Jestem Greta”. Film ten otworzy 18. edycję festiwalu Millennium Docs Against Gravity we wrześniu br.

Zdjęcie: mat. prasowe Vogue Scandinavia

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies