Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Lidl, Biedronka i Carrefour chcą współpracować na rzecz środowiska. Poznaj Polski Pakt Plastikowy

Członkowie Paktu zamierzają ograniczać użycie tworzyw sztucznych, wprowadzać innowacje i tworzyć obieg zamknięty plastiku

Duże sieci handlowe zawiązują pakt? To rzadko kiedy bywa dobry sygnał, ale tym razem powinno być inaczej. Powstał Polski Pakt Plastikowy, którego uczestnicy stawiają sobie za zadanie redukcję ilości zużywanego plastiku i wykorzystywanie go w obiegu zamkniętym.

Przeczytaj też: Ratowanie górnictwa – tak, ale nie kosztem spółek energetycznych

Powołany do życia Polski Pakt Plastikowy to część większej układanki – dołączył do międzynarodowej inicjatywy Plastics Pact Network Fundacji Ellen MacArthur, działającej od dekady właśnie na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego. Członkowie organizacji przyznają, że od połowy poprzedniego stulecia ludzkość wyprodukowała 9,2 mld ton plastiku. Zdecydowana większość trafiła – po jednorazowym użyciu – do oceanów i na wysypiska śmieci.

W walce z takim podejściem pomóc ma sześć działań. W pierwszej kolejności firmy chcą wyeliminować część opakowań z plastiku poprzez ich przeprojektowanie i alternatywne modele dostaw. Punkt drugi zakłada dążenie do zmniejszenia o 30 proc. zużycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach. Po trzecie, do połowy obecnej dekady do ponownego wykorzystania lub recyklingu ma się nadawać 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych.

Przeczytaj też: Do sklepu Carrefour możesz przyjść po kosmetyki z własnym opakowaniem

Kolejne punkty mówią, że udział surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych wyniesie 25 proc., przetwarzaniu ma podlegać 55 proc. plastiku, a konsumenci będą edukowani w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.

Członkowie Polskiego Paktu Plastikowego przekonują, że ich ambicje wykraczają poza obowiązujące przepisy. Narzędziem weryfikacji prac będzie raport roczny z postępu realizacji celów. Ogłoszenie pierwszego raportu, obejmującego efekty działań w roku bieżącym, planowane jest na II kw. 2021 r. Na liście obecnych członków Paktu znajdziesz następujące firmy: Alpla Polska, Carrefour, Danone, Jeronimo Martins, Kaufland, Korporacja KGL, Lidl Polska, LPP, Nestlé Polska, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska, Unilever. Towarzyszy im 20 organizacji pozarządowych, biznesowych i uczelni, które dołączają jako członkowie wspierający.

Przeczytaj też: KGHM rozpoczął budowę nowoczesnej elektrowni fotowoltaicznej

Członkowie Paktu odpowiadają za 20 proc. wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzanych na polski rynek. Globalnie z Fundacją Ellen MacArthur współpracuje ponad 400 firm.

KATEGORIA
EKOLOGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies