Tylko co piąta firma opracowała swoją strategię zrównoważonego rozwoju. Liderzy są już na innym etapie. Doceniono Innowatorów ESG
Polskie Stowarzyszenie ESG wspólnie z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS oraz firmą badawczą Quality Watch przygotowało raport „Koszty i wyzwania ESG”. Powstał na podstawie pogłębionych wywiadów oraz ankiety przeprowadzonej w ponad 150 firmach zatrudniających do 500 pracowników.
– Z badań (dotyczących świadomości w zakresie ESG – red.) przeprowadzonych wśród firm zatrudniających do 500 pracowników wyłania się obraz, który można określić jako „wiem, że nic nie wiem”. Mają one świadomość swojej niewiedzy i – co ważne – potrafią się do tego przyznać. Wsparcia w tym obszarze oczekują od rządu i różnego rodzaju instytucji, rzadziej patrząc w kierunku większych i bardziej doświadczonych rynkowych graczy – zauważa Piotr Szawiec, prezes Quality Watch.
Przeczytaj też: PKO BP chce być jednym z liderów ESG
Analizując wyniki badań przeprowadzonych wśród 13 dużych firm i korporacji, IBRiS podzielił polskich przedsiębiorców na kilka grup.
– Wyróżniamy Kreatywnych Trendsetterów, którzy mają dużą świadomość ESG i chcą kreować własne podejście do zrównoważonego rozwoju oraz Misjonarzy, dla których człowiek jest w centrum uwagi. Mamy też Przykładnych Studentów, którzy chcą się uczyć i być najlepsi oraz Pragmatycznych Followersów, którzy wdrażając ESG oczekują konkretnych korzyści i szukają dobrych przykładów – wylicza Marcin Duma, prezes Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.
Duże firmy mają już sporą wiedzę w temacie ESG. A jak wygląda sytuacja w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)? Z badania wynika, że jest w Polsce bardzo dużo do zrobienia w tym obszarze. Ponad połowa (53 proc.) małych i średnich spółek nie słyszała o ESG, a tylko 14 proc. zna to pojęcie doskonale.
Co ciekawe, wiele firm działa już na polu zrównoważonego rozwoju, ale często nie definiuje tego w kategorii ESG. Wdrażając elementy ESG w swoich organizacjach, firmy chcą stawiać na szeroko pojęte działania proekologiczne, m.in. termomodernizację czy oszczędzanie energii. Część wskazuje też na działania antymobbingowe czy stworzenie kodeksu etycznego.
– Powinniśmy zmienić podejście do ESG na całościowe, bo taka też jest ta koncepcja. Poszczególne litery mają pomóc nam zarządzać, mierzyć aspekty zrównoważonego rozwoju. Nie da się skupić tylko na środowisku czy kwestiach społecznych. Trzeba patrzeć całościowo i prowadzić biznes w sposób zrównoważony – radzi firmom dr Aleksandra Stanek-Kowalczyk, ekspertka w dziedzinie odpowiedzialnego zarządzania i zrównoważonego rozwoju, Sapere.
Mówiąc o największych barierach we wprowadzaniu strategii ESG, firmy wskazują zasoby ludzkie, technologię, dostęp do ekspertów oraz produkcję. Tylko w 22 proc. badanych podmiotów jest osoba zajmująca się tematyką zrównoważonego rozwoju lub ESG. Ważną rolę w kwestii edukacji mają do odegrania najwięksi rynkowi gracze.
– Duże firmy mają doświadczenie, którym mogą się podzielić. Ważne jest, jak dzielą się tym doświadczeniem, jak egzekwują standardy i jak się komunikują z partnerami. Bardzo istotna jest edukacja. Co roku zanim rozpoczniemy w naszej firmie serię audytów społecznych i środowiskowych, przeprowadzamy spotkanie dla naszych dostawców, mające na celu uwrażliwienie ich na pewne kwestie. Co istotne, spotkanie takie organizujemy z dużym wyprzedzeniem – mówi Karolina Błońska z Jeronimo Martins.
Firmy najbardziej zaawansowane we wdrażaniu ESG mają świadomość, że na skutek presji ze strony UE oraz zagranicznych instytucji finansowych raportowanie finansowe obejmie w kolejnych latach coraz szersze grono firm (o czym przeczytasz w tekście UE nałoży na firmy nowe obowiązki).
– Dlatego koniec teoretyzowania, czas na prawdziwe działania. ESG to rozwiązania odpowiadające na realne potrzeby, których realizacja jest mierzalna. Działania muszą być konkretne. W przeciwnym wypadku nie będziemy mogli mówić o zrównoważonym rozwoju – mówi Maciej Boryń, główny specjalista ds. ESG w Enerdze z grupy Orlen.
Przeczytaj też: Brak mięsa w diecie poprawia jakość życia
Stawiając na promocję dobrych praktyk, Polskie Stowarzyszenie ESG wyłoniło laureatów Konkursu „Innowator ESG 2022”. Nagrody główne oraz wyróżnienia zostały przyznane w trzech kategoriach: E – innowacja w obszarze środowiska, S – innowacja społeczna i G – innowacja dotycząca ładu korporacyjnego. Trafiły one w ręce przedstawicieli firm, które realizują projekty mające pozytywny wpływ na środowisko naturalne, dobrostan pracowników i społeczności lokalne oraz poprawiające transparentność i ład korporacyjny w organizacjach. Polskie Stowarzyszenie ESG przyznało także trzy nagrody Wizjoner ESG 2022 za kompleksowe, dojrzałe, innowacyjne podejście do ESG.
Otrzymały je firmy: Microsoft Polska, bank BNP Paribas oraz British American Tobacco. Swoją nagrodę specjalną przyznał także prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Nagroda specjalna Innowator ESG 2022 za projekt w obszarze społecznym przypadła firmie Cisco. Firma IT deklaruje plan przeszkolenia 25 milionów osób, w tym również wielu z Polski, w ciągu najbliższych 10 lat.
Serwis green-news.pl był patronem medialnym Gali Innowatorów ESG połączona z premierą Raportu