Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Jak działa rower elektryczny? Trzy najistotniejsze elementy to silnik, bateria i sterownik

Chroń środowisko, wybierz rower elektryczny. Doskonale sprawdzi się przy codziennych dojazdach do pracy lub na zakupy

Rower elektryczny to wygodny i przyjazny dla środowiska środek transportu. Pozwala szybko i wygodnie przemieszczać się zarówno po mieście, jak i w terenie. Doskonale sprawdzi się przy codziennych dojazdach do pracy lub na zakupy. W naszym cyklu poradników dzisiaj postaramy się wyjaśnić, jak są skonstruowane i jak działają rowery elektryczne.

Silnik w rowerze elektrycznym

Pierwszym elementem, który bezpośrednio odpowiada za wspomaganie rowerzysty podczas pedałowania, jest silnik. W rowerach elektrycznych stosuje się modele bezszczotkowe. Dzięki temu jednostki są bardzo wydajne, a przy tym są mnie podatne na awarie. Umieszczane są w piaście lub centralnie – w korbach.

Maksymalna dopuszczalna do użytku na drogach publicznych w Unii Europejskiej moc wynosi 250 W. I właśnie taka wartość charakteryzuje większość modeli dostępnych na rynku. Bardzo ważnym parametrem jest również moment obrotowy, wyrażany w niutonometrach. To właśnie on decyduje o sile wspomagania.

Jak działa silnik w rowerze? Dzięki specjalnemu kontrolerowi wykrywa ruch pedałów i automatycznie wspiera rowerzystę podczas jazdy. Samodzielnie też wyłącza się, kiedy zaczynamy hamować. Oznacza to, że jego funkcjonowanie jest praktycznie bezobsługowe, a jedyne, co musimy zrobić, to ustawić dogodny dla nas tryb i rozpocząć jazdę. Najpopularniejszymi markami, które stoją obecnie za produkcją tego komponentu, są: Yamaha, Panasonic, Bosch, Shimano, Bafang czy AEG.

Bateria i jej pojemność

Niezbędnym elementem w rowerach ze wspomaganiem jest bateria litowo-jonowa, wyróżniająca się dużą wydajnością. Ogniwo może być umieszczone na ramie, wewnątrz niej bądź z tyłu – na bagażniku. Poszczególne modele wyróżniają się pojemnością mierzoną mogącą wynosić od kilkuset, do półtora tysiąca i więcej watogodzin (Wh). To właśnie od pojemności zależy, jak daleki dystans pokonamy na naładowanej do pełna baterii. Największe baterie umożliwiają przejechanie nawet ponad 100 km.

Jak działa sterownik w rowerze elektrycznym?

Trzecim elementem odróżniającym rower elektryczny od klasycznego jest specjalny kontroler montowany na kierownicy. W niektórych przypadkach jego funkcję pełni smartfon, na którym zainstalowana jest specjalna aplikacja. Za pomocą sterownika można ustawić tryb pracy silnika i włączyć oświetlenie. Zależnie od modelu może on być wyposażony w zwykłe, fizyczne przyciski lub przyjmować formę wyświetlacza z ekranem dotykowym, na którym obrazowane są także podstawowe parametry jazdy – np. stopień naładowania akumulatora, wybrany tryb jazdy, aktualna prędkość i przebyty dystans.

Warto przypomnieć, że jazda na rowerze elektrycznym to nie tylko kwestia dbałości o środowisko. Mimo wspomagania silnikiem jazda na rowerze oznacza także potrzebną organizmowi aktywność fizyczną, która poprawia kondycję użytkownika i zwyczajnie sprzyja zdrowiu.

Autor jest redaktorem portalu ride-e.bike

KATEGORIA
PORADNIKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies